©

Tomorrow Denim: "Vi skal blive bedre til at ære æstetikken og håndværket"

De er verdens første bæredygtige denimbrand, der både er Svanemærket og EU ecolabel-certificeret. Deres nyeste kollektion er inspireret af 1970'erne, og deres tøj er designet ud fra værdier om blandt andet empowerment af kvinder. Vi har talt med det danske brand Tomorrow Denim om deres seneste AW22-kollektion og fået deres bud på de største jeanstendenser i 2022.

Når personerne bag Tomorrow Denim, grundlægger og creative director Henriette Pieszak og marketing director Daniel Müller-James, skal beskrive, hvad det danske brand står for, er der særligt to ting, de lægger vægt på: denim af høj kvalitet og gode håndværksmæssige kundskaber.

Mærket, der har eksisteret siden 2018, sørger med hvert design for at kæle for pasformen og at bruge denimmaterialet på en ny måde – både når det kommer til snit og bæredygtighed. Det gjorde sig også gældende i brandets AW22-kollektion, der netop er blevet præsenteret under Københavns modeuge, hvor denim prægede alt fra kapper og brede cargobukser til blazere og det dér perfekte par jeans, som du aldrig skiller dig af med – alt naturligvis af den bæredygtighedsstandard, der har sikret Tomorrow Denim Svanemærket og EU ecolabel-certificeringen som det første denimbrand nogensinde, hvilket også gjorde brandet til en af finalisterne ved Zalandos bæredygtighedsprisuddeling, der fandt sted under modeugen.

I forbindelse med præsentationen af den nye AW22-kollektion har vi talt med Henriette Pieszak og Daniel Müller-James om vigtigheden af at tænke bæredygtighed ind i modeindustrien samt deres bud på den kommende efterår- og vintersæsons største jeanstendenser.

Hvad er inspirationen bag AW22-kollektionen?
Henriette: "Inspirationen var at gå tilbage til 1970’erne og se på en masse sort/hvid-billeder af stærke personligheder – lige fra den tid og hele vejen op til i dag. Vi har kigget på alt fra græsrodsbevægelser til miljø- og kvinderettighedsforkæmpere, og vi har især set på den stærke kvinde som inspiration. Det har derefter forplantet sig i kollektionens forskellige snit, hvor man både ser meget uniform-agtige konstruktioner og lettere detaljer som brede udsnit og pressefolder på et par flared jeans, som man forbinder meget med 1970’erne. Kollektionen er en blanding af mange 1970’er-referencer, nutidens krav til komfort og den feminine følelse af, at ens jeans sidder flatterende og flot. Det er det afgørende kriterie, der kendetegner hele kollektionen."

I var i år nomineret til Zalandos bæredygtighedspris, der hylder designere, som sætter fokus på bæredygtighed med deres design, indkøb, produktion og logistik. Hvad betød det for jer at være nomineret?
Daniel: "Først og fremmest er vi meget stolte af det – det er jo et kæmpe skulderklap. Dommerkomiteen kigger både på det bæredygtige element og design, og det er ligesom det, vi står for: Vi vil gerne vise, at man både kan lave et godt design og samtidig være bæredygtig. Det er jo de færreste, der udelukkende vil vælge noget ud fra, om det er bæredygtigt eller ej – det handler mere om, hvorvidt man elsker selve produktet. Vi synes, det er virkelig godt, at modeugen også begynder at stille krav til bæredygtighed. Det er så fedt at være nomineret, da det jo er en anerkendelse af, at vi gør noget rigtigt."

Har I et godt råd til, hvordan man selv kan gøre sin garderobe mere bæredygtig?
Henriette: "Mit råd vil være, at du skal tage beslutninger, der varer længere end dig selv. Vi skal blive bedre til at ære æstetikken og håndværket og på den måde få en større kærlighed til hvert enkelt produkt, så vi helt naturligt behandler det bedre og mere skånsomt i eksempelvis vask, så det dermed får en længere levetid. Nogle gange er der desværre noget sandt i udsagnet 'hurtigt købt – hurtigt videre'. Især jeans af god kvalitet er noget, man kan have i lang tid, så det kan virkelig betale sig at gå op i godt håndværk."

Daniel: "I forlængelse af det kan man for eksempel også investere i nogle basisprodukter af god kvalitet, som måske koster lidt mere, men som man til gengæld kan bruge mange gange og over lang tid. Og når du ved, at du kun kommer til at bruge en vild kjole med et fedt print én gang til en fest, så lej den i stedet for at købe den og lade den hænge i skabet bagefter. På den måde giver du også kjolen en længere levetid, ved at den kan lejes igen og igen."

Hvad tror I bliver den største jeanstrend i 2022?
Henriette: "Det, der altid har været lækkert ved at arbejde med denim, er, at der ikke er én niche. Til gengæld er der en klar tendens i øjeblikket med enten straight leg-jeans og jeans med meget vidde i benene – silhouetter, som har taget over fra tidligere, hvor vi ellers har gået meget i eksempelvis skinny jeans."

Hvad er den største udfordring ved at producere bæredygtigt denim?
Daniel: "Flere ting. Hvis man sammenligner os med en konventionel designer, som måske har tilgang til 100 forskellige materialer, har vi jo nærmest ikke tilgang til noget, da der ikke er en stor nok efterspørgsel på Svanemærket materiale, og derfor er der heller ikke så mange, som udbyder det. Derudover er der generelt mange processer, vi ikke kan komme i nærheden af, da de ofte indebærer for meget kemi, der ikke kan godkendes af vores certificeringer. For eksempel kan vi ikke lave optisk hvide eller stone washed jeans, da der simpelthen er for mange kemikalier i indfarvningen. Så på den måde er vi meget begrænsede."

Henriette: "Vi kommer aldrig væk fra det faktum, at tøjindustrien er en af de mest forurenende industrier i verden, især hvis vi ikke begynder at gå op i, hvordan vi fremstiller tøjet og konsekvenserne heraf. Vi skal som forbrugere hele tiden tænke på, at alt tøj er farvet med forskellige kemikalier, også selvom tøjet fremstilles som økologisk bomuld. Vi gad derfor godt have, at der generelt i branchen var lidt mere gennemsigtighed omkring processerne, så forbrugerne har en chance for at træffe de rigtige valg."

I går ikke kun ind for bæredygtighed i forhold til miljøet, men også i forhold til de mennesker, der producerer jeres produkter – for eksempel ved at undgå kemikalier, der er giftige for mennesker, ligesom I ansætter lokale kvinder til jeres fabrik i Tyrkiet og sørger for, at de også modtager uddannelser og kurser under deres ansættelse, så de på sigt kan blive forfremmet. Hvorfor er det vigtigt for jer?

Henriette: "Lige fra starten har jeg været stolt over, at jeg er kvinde og virksomhedsleder. Jeg prøver at inspirere andre og vise, at man kan, hvad man vil. Solidaritet er et ord, som betyder meget for mig. Den passion prøver jeg også at sikre mig hos de mennesker, der syr vores jeans og arbejder her, så vi har en fællesskabsfølelse og ved, og vi behandler hinanden ordentligt. Det er en af vores grundlæggende værdier. Og så er jeg stolt af, at der ikke er hverken et større firma eller en fond, der ejer eller bestemmer over os, men at vi er et selvstændigt, kvindeejet firma, der samarbejder med en kvindeejet fabrik."

Daniel: "For os er det super vigtigt at være med til at løfte kvinder, for vi lever desværre stadigvæk i en verden, hvor der ikke er ligestilling, og det vil vi gerne være med til at ændre."