Uffe Buchard: Sådan skaber du en flot buket
Vi har talt med den danske modemand om sin nye bog Blomst, og du kan få hans bedste tips til at skabe en smuk buket derhjemme
AfUffe Buchard, kreativ direktør i Darling Creative Studio og chefredaktør på Dansk Magazine, er mest kendt som modemand, men har altid elsket at gå i haven og arrangere blomster. Han står bag den nye bog Blomst, hvor han giver sit bud på vilde og til tider uregérlige buketter anno 2017.
HVORFOR TILTALER BLOMSTER DIG?
“Blomster er en skøn måde at udtrykke sig på, og de er også forholdsvist nemme at gå til: Hvis du vil lave noget kreativt, er det alt andet lige nemmere at stå med en vase og nogle smukke blomster end foran et tomt lærred, hvilket kan være virkelig intimiderende. Det er taknemmeligt at arbejde med blomster, fordi råmaterialet er så smukt i sig selv.”

HVORNÅR ER BUKETTER SMUKKEST?
“Når det ser ud, som om det er et blindt barn, der har bundet dem. Når sammensætningerne bryder reglerne, og de ikke er for organiserede. Min eneste buketlov er anarkisme, og den regel er i sagens natur nem at overholde, for det er bare at gøre, som man synes. Der er alt for mange do’s and don’ts i forhold til, hvad man kan tillade sig. Det gælder også for blomsterverdenen. Jeg har respekt for faget og for dem, der kan lave bårebuketter og store kranse, men min bog – hvor Leif Sigersen har lavet cirka halvdelen af buketterne – er ment som et selvtillidsboost til alle, der godt kan lide blomster, og en opfordring til, at de skal bruge deres kreativitet med dem.”

HAR DU ALTID INTERESSERET DIG FOR BLOMSTER?
“Ja, men ikke mere end så mange andre, tror jeg. Jeg har bare bibeholdt interessen. Da mine forældre blev skilt, overtog jeg havearbejdet fra min mor, fordi hun var nødt til at arbejde mere. Der blev hækkene klippet skulpturelt, og blomsterne arrangeret nøje. ”
HVORDAN SKABTE DU DINE BUKETTER TIL BOGEN?
“Jeg tog på blomstertorvet tidligt om morgenen, men stoppede altid ved en skov, en grøftekant eller en have for at plukke selv – der er ingen buketter i bogen, hvor alle blomsterne er købt. Ofte er der også lidt krydderurter og ukrudt med. Jeg kan godt lide, når blomsterne er enten lidt for slappe, er sprunget for meget eller for lidt ud, og tulipaner, der er vokset efter lyset. Blomsternes forfald er smukt. Vi er blevet så ensrettede – også som mennesker kunne jeg ønske, at vi var mere åbne over for dem, der ikke lige er som alle andre – de er jo med til at give bredde og dybde i samfundet. Når jeg starter, ser jeg på vasen, på blomsterne og på de farver, forhold og proportioner, der er imellem dem. En smuk vase kan ikke redde en lortebuket, men den kan være med til at hæve en buket op på en piedestal – nogle gange er det smukt, at den nærmest går i symbiose med blomsterne, andre gange at den giver noget kontrast. Den eklektiske idé med at mikse genrer og stilarter, som vi ser i moden, kan man også bruge her. Jeg lægger mine blomster ud og ser dem an, og der er næsten altid et par blomster, der beder om at spille hovedrollen. I ballet er en primaballerina altid i front, der er dem, der danser op imod ballerinaen, og så er der korpset rundt om. Sådan tænker jeg også, når jeg bygger en buket op.”
HVEM ER DU INSPIRERET AF, NÅR DU ARBEJDER MED BLOMSTER?
“Min mormor, min moster, der kommer fra en stor gård med et stort staudebed, og min mor – de har hver deres historie i bogen og har alle inspireret mig til princippet med, at der ikke hersker nogen regler. Lysten til at blande alle farver, som er en del af bogen, har jeg fra min farfar. Han havde en gård og var maler, og jeg diskuterede altid med ham, om vi nu ikke bare kunne holde os til pink og lilla eller gul og orange, for han skulle altid have alle farver med.”
HVORDAN UDFORDRER DU DIG SELV I FORHOLD TIL BLOMSTER?
“Nogle gange køber jeg blomster, som jeg decideret ikke kan lide. Jeg hader solsikker, men de er med. Pinseliljer er jeg heller ikke vild med. De er så stive, men når de lige får lov at gro lidt, sker der noget spændende.”
HVAD BETYDER DET FOR DIG PERSONLIGT AT ARBEJDE MED INDRETNING OG BLOMSTER FREM FOR MODE?
“Der er nogle kræfter i moden, der trækker i en retning, som jeg ikke er specielt vild med. Det hele skal gå hurtigere og hurtigere, og derfor er gentagelserne også for mange. Det keder mig. Derfor er jeg mere eller mindre ubevidst begyndt at arbejde mere med nogle andre, men beslægtede områder. Modeformidlingen er blevet for overfladisk, og sådan har jeg aldrig opfattet mode. Jeg synes ikke, at mode er sjovt. Det er gravalvorligt. Moden blomstrer bogstaveligt talt i dag som modspil til flygtningestrømme og Trumps embede, men det er der ikke nogen, der gider høre. Derfor er jeg også begyndt at arbejde mere og mere med interiør, og her er det påfaldende, hvordan først planter og siden blomster er blevet moderne. For mig hænger mode, interiør, blomster og planter sammen. Om det er et rum eller et menneske, der er klædt på, er i bund og grund det samme for mig.”
HVORDAN BRUGER DU DINE ERFARINGER FRA MODEVERDENEN MED BLOMSTERNE?
“Når jeg arbejder med interiør, bruger jeg min viden fra mode om farvelære og teksturer, og på den måde tror jeg også, at bogen afspejler, hvad der sker i moden. Det er jo ikke tilfældigt, at der er gul velour på det ene billede og gammeldags blomster og potter på det andet. Hvis man er god til at se, hvad der fungerer på et modefotografi, så kan man måske også se, hvad der virker andre steder. Det er da i hvert fald værd at prøve af.”
