Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Jeg fik et kæmpe sug i maven, da jeg så mit billede på Vogues Instagram

Mød den unge, danske designer bag det nye strikmærke, som allerede har vakt opsigt i udlandet

Strik og hjemmestrik Deima Knitwear © Deima Knitwear

Dansk mode blomstrer ikke bare herhjemme, men sætter også dagsordenen uden for landets grænser. Det er særligt mærker som Ganni og Saks Potts, der gang på gang ses på udenlandske influenter og medlemmer af Kardashian/Jenner-klanen, men nu har endnu et brand markeret sig positivt i den store verden. Amerikanske Voguehar netop fremhævet det danske strikmærke, Deima Knitwear, der byder på håndstrikket design, hvilket oprindeligt blev til hjemme i stuen hos Nanna Burmeister.

Vi har interviewet den 29-årige designer og tekstilformidlerstuderende om glæden ved strik, og om det sug i maven det giver, når Vogue.com pludselig deler billeder af ens design.

Hvordan blev Deima Knitwear til?

“Jeg har altid været begejstret for at lave mit eget tøj. Da min søn voksede fra babystørrelserne, begyndte jeg at strikke til mig selv, og havde i forbindelse med et strikkeforløb på min uddannelse som tekstilformidler mere tid til at dykke ned i egne projekter. Sådan blev de første farverige mohairsweatre til tilbage i 2017.

På daværende tidspunkt arbejdede jeg også i butikken Leah Maria, hvor min søde chef var lige så tosset med strik som jeg. Hun så potentiale i mit design, og satte lidt til salg i butikken. Det blev starten på salget af mine håndstrikkede sweatre og Deima Knitwear.”

Strik Deima Knitwear © Deima Knitwear

Nanna Burmeister i eget håndstrikket design fra Deima Knitwear.

Vogue.com har netop skrevet om Deima Knitwear. Hvordan føles det at vide, at udlandet kigger med?

“Det er jeg så glad for, og ikke mindst stolt over. Jeg fik et kæmpe sug i maven, da jeg så mit billede på Vogues Instagram-profil med 5,3 millioner følgere. Det er da megasejt, når man ikke engang er færdiguddannet eller 100 procent selvstændig endnu. Det giver mig enormt meget blod på tanden for fremtiden, og jeg håber, at folk vil blive ved med at synes godt om det. Planen er at køre fuldtid fra september, hvor jeg også skal i gang med min bachelor. Jeg skal dog finde en løsning, hvor jeg stadig kan holde produktionen i Danmark med mine dygtige strikkere, nu hvor der forhåbentligt kommer endnu større efterspørgsel.”

Hvad er dit mest populære design?

“Denne vinter har hoodien virkelig solgt godt. Jeg selv knuselsker den hue, så jeg forstår virkelig godt, hvorfor den sælger. Da jeg havde lavet de første samples, troede jeg ikke, at hoodien ville være noget for mig, men kunne godt se andre i den. Men da det så blev koldt, havde jeg en ekstra hoodie liggende, som jeg tog på under en cykeltur, og nu ville jeg ikke kunne undvære den. Derudover er veste virkelig populære denne sæson, og det kan jeg selvfølgelig også mærke på salget af Deima Knitwears strikveste.”

Strik Deima Knitwear © Deima Knitwear

Det er særligt strikveste og de cool huer ved navn 'Hoodie', som har været Deima Knitwears mest populære items.

Hvad får du ud af at strikke?

“Strik giver mig et formål, og det giver mig ro. Om aftenen, når børnene sover, og jeg er træt og vil hænge på sofaen, bruger jeg tiden til at producere. På den måde føler man ikke, at tiden på sofaen bare er spildt. Men vigtigst af alt giver det en kæmpe upgrade til garderoben. Jeg køber næsten aldrig strik, da jeg nærmest kun går i mit eget design. Det er en stor gave fra mig til mig.”

Kan alle lære at strikke, og hvordan kommer man lettest i gang?

“Alle kan lære at strikke, hvis de virkelig vil. Der er ualmindeligt meget læringsmateriale på for eksempel Youtube. Men nogle har simpelthen ikke tålmodigheden til det, hvilket jo er forståeligt nok. Det tager mine strikkere op til 40 timer at lave en sweater. Det er mange aftener på sofaen. Der skal jo også være nogle tilbage, der ikke strikker selv – og de kan så købe hos mig.”

Og er man en af dem, der ikke selv orker at strikke, hvor køber man så Deima Knitwear?

"Det forhandles i øjeblikket kun gennem Deimas Instagram-profil @Deima_knitwear. En gang i mellem bestiller butikkerne Leah Maria og Holly Golightly nogle udvalgte items hjem, men kun når der er mulighed for at producere en større ordre. Da produktionen er meget omfattende, fordi alt strikkes i hånden, vil prisen også variere alt efter produktionstid. Derfor ligger priserne fra 1.200 til 3.800 kroner, hvor hver pris oplyses i dialog med den enkelte kunde."

Mere om Mode? Få Costumes nyhedsbrev