6 kontroversielle kampagner

De internationale modehuses kampagner er langt fra altid polerede. Her er 6, der provokerede verden

**SEXY SOPHIE DAHL / YVES SAINT LAURENT**   
  
Den mælkehvide topmodel Sophie Dahl slænger sig iført intet andet end guldstiletter og diamantsmykker. Kampagnen fra 2000 for Yves Saint Laurents Opium-duft blev forbudt efter 730 klager til det britiske klagenævn A.S.A. (Advertising Standars Authority). Opium-reklamen fik også de amerikanske feminister op af stolene. De mente, at kampagnen "idealiserede svage, udnyttede kvinder". Men det var ikke det, at Sophie Dahl var nøgen, der provokerede mest. Det var Sophie Dahls positur på det sorte satin, som kritikerne mente, gjorde kvinder til sexobjekter. Opium-kampagnen havde dog også tilhængere, der mente, at kampagnen viste, at kvinder, og ikke kun mænd, har seksuelle behov.

SEXY SOPHIE DAHL / YVES SAINT LAURENT Den mælkehvide topmodel Sophie Dahl slænger sig iført intet andet end guldstiletter og diamantsmykker. Kampagnen fra 2000 for Yves Saint Laurents Opium-duft blev forbudt efter 730 klager til det britiske klagenævn A.S.A. (Advertising Standars Authority). Opium-reklamen fik også de amerikanske feminister op af stolene. De mente, at kampagnen "idealiserede svage, udnyttede kvinder". Men det var ikke det, at Sophie Dahl var nøgen, der provokerede mest. Det var Sophie Dahls positur på det sorte satin, som kritikerne mente, gjorde kvinder til sexobjekter. Opium-kampagnen havde dog også tilhængere, der mente, at kampagnen viste, at kvinder, og ikke kun mænd, har seksuelle behov.