Afsløring: Mærkernes hemmelige hype-opskrift
Lige pludselig er den samme taske overalt på de sociale medier. Tilfældigt? Nej. Det er hype. Mærkerne mestrer det, men hvordan virker det, og hvorfor hopper vi på det?
Nogle stykker tøj eller accessories kan gå fra at være ‘bare’ en del af et mærkes kollektion til at blive et überhypet-musthave-item. Det er Chanels two-tone slingback-sko – en klassiker fra Chanel-arkiverne, der gik på catwalken i en opdateret version i begyndelsen af 2015 – et fremragende eksempel på.
“Vores verden er så globaliseret og online, så før Chanel-showet var færdigt, var der allerede nogen, der havde lagt det på Instagram. Efter showet så gæsterne tøjet fra catwalken igen til en re-see, hvor skoen blev lagt op igen, og allerede her var der meget hype – skoene var ikke engang i butikkerne endnu. Så skrev folk sig op til dem, og det skabte på den måde mere hype, fordi man ikke kunne få fat i dem endnu,” siger Costumes moderedakør, Thora Valdimarsdóttir, om skoene, der hævede sig over de mange andre sko i Chanels samling netop på grund af deres klassiske farver og form.
Tilfældig opmærksomhed? Ikke just. Det franske modehus havde gjort sit forarbejde.