© I LOVE BEAUTY

De boycotter Black Friday

Black Friday er en af de største shoppingbegivenheder over hele verdenen, men ikke alle brands og butikker er med på legen. Vi har talt med tre butikker om, hvorfor de har valgt Black Friday fra eller i hvert fald den hektiske rabat-konkurrence, som mange forbinder Black Friday med.

Black Friday er en af årets mest ventede shoppingbegivenheder for både mærker og shoppere over hele verden. Mange virksomheder, uanset om de er små eller store, skaber deres indtjening i løbet af årets sidste måneder takket være omsætningen fra Black Friday og julen.

Fun fact: Efter sigende har Black Friday fået sit navn, fordi det (engang i 1980'erne) var den dag, hvor butikkernes indtjening gik fra røde til sorte tal, da dagen markerede startskuddet til julehandlen.

Det er dog ikke alle butikker, der deltager i Black Friday på traditionel vis. Vi har spurgt tre forskellige brands/butikker om deres syn på Black Friday, og hvorfor de har valgt at fravælge udsalgsræset.

© I LOVE BEAUTY

I LOVE BEAUTY

"Vi har aldrig deltaget i Black Friday. I det hele taget foretrækker vi til enhver tid at tilbyde ekstra frem for at give rabat. Det gælder såvel service, samples, oplevelser og rådgivning som det lille helle i en hektisk hverdag, vi tilbyder i vores skønhedspavillon i Kongens Have. Vi gør os umage for, at det er her, du kan komme og trække vejret et øjeblik, og det rimer dårligt på skrig, skrål og masen for at komme først til et slagtilbud.

Black Friday rimer heller ikke på den bæredygtighed, som vi hver dag forsøger at optimere i vores univers. Vi ligger i Kongens Have og bliver dagligt mindet om naturen omkring os, og hos os bliver du ofte bedt om at bruge de produkter op, du har hjemme på hylden, før vi sælger dig nye. Der sker i forvejen alt for mange fejlkøb i skønhedsbranchen, fordi mange falder for det sidste nye i stedet for at kigge på, hvad de reelt har gavn af. Et slagtilbud på et skønhedsprodukt til Black Friday er ikke nødvendigvis dét, der ville give din hud den smukkeste glød, uanset hvor billigt det måtte lyde. Et dyrere produkt kan være billigere i længden, hvis det er det rette for dig.

Jeg læste et sted, at de ting, der bliver købt til Black Friday, i gennemsnit bliver brugt 0,5 gange. Det synes jeg er tankevækkende. Så inden du lader dig forføre af et hav af slagtilbud, kunne det være relevant at tælle alle dine (skønheds)fejlkøb sammen i skuffer og på hylder, og se, hvor meget mere du ville spare, hvis du nu bare købte dét, der var godt for dig. Vi hjælper hjertens gerne, i fred og ro og helt uden stress."

© planetnusa

PLANET NUSA

"Fra første spadestik har det været visionen hos Planet Nusa at producere sports- og livsstilstøj, der har berettigelse året rundt. Vi skaber ikke tøj ud fra trends og tendenser men mere ud fra forskellige universer, farver og følelser. Det tror vi er en mere ansvarlig tilgang til tøjproduktion. Derfor mister tøjet ej heller værdi, blot fordi det er blevet lanceret et halvt år forinden. Og i forlængelse heraf ønsker vi ikke at hoppe med på den traditionelle forbrugerfestfælde, hvor tøj bliver nedsat med kæmpestore besvarelser, fordi det er blevet en årlig mærkedag.

I stedet ønsker vi at give en lille gave til vores mange trofaste kunder, der shopper for over 750 kr. De får, i stedet for en rabat, vores klassiske Gym Bag i en limited farve med på deres ordre. Vores Gym Bag er blevet lidt af en klassiker og har utrolig lang levetid. Det ser vi som et mere ansvarligt bidrag. I stedet for Black Friday ønsker vi at forkæle alle kvinder på Kvindernes Kampdag, som er den ene gang på året, vi sætter udvalgte varer ned. Det er blevet lidt af en tradition, hvor vi giver tilbage til alle vores søde og loyale kunder såvel som helt nye."

MADS NØRGAARD

De sidste fem år har Mads Nørgaards webshop været lukket under Black Friday. Som et aktivistisk symbol valgte virksomheden at holde status i webshoppen for at tage afstand fra udsalgshypen. I år holdes webshoppen åbent, dog med et andet fokus end de fleste andre forhandlere.

”Vi har arbejdet med mode i over 40 år og ser det som vores ansvar at forsøge at løfte branchen til et bedre sted med mere omtanke. Derfor valgte vi at lukke vores webshop på Black Friday i håb om at diskutere vores rolle og adfærd som tøjproducenter. Fra i dag ønsker vi at gøre en forskel på en anden måde. Vi sætter fokus på kunst og kultur og håber, at endnu flere vil bruge byen og engagere sig i de fantastiske, lokale kulturtilbud, vi omgiver os med,” siger Mads Nørgaard.

Med Culture Friday fortsætter Mads Nørgaard modehusets tradition for at fremme kunst og kultur. Culture Friday på Madsnorgaard.dk gælder fredag kl. 00.00 og 24 timer frem. Gavekortene dækker en billet til den valgte kulturinstitution og gælder i mindst ét år. Billetten sendes direkte til kundernes email efter køb. Årets Culture Friday institutioner: Louisiana i Humlebæk, Øst for Paradis i Aarhus, Vejen Kunstmuseum i Vejen, Grand Teatret i København og Kunsten i Aalborg.