Den 37-årige chefdesigner Sophia Kokosalaki kalder selv sin kollektion for Diesel Black Gold for den lidt ældre søster til hovedlinjen, Diesel.

Den nye og sofistikerede storesøster

Diesel Black Golds nye chefdesigner, den græskfødte Sophia Kokosalaki, har skabt en sexet og rå rockstar-kollektion

Under modeugen i New York i efteråret 2009 var der intet Diesel Black Gold-show. Rygterne i modebranchen begyndte hurtigt at svirre fra det ene par glossede læber til det andet: "Er det allerede slut med at hype Diesel Black Gold?"

Diesel Black Gold blev nemlig lanceret i 2008 som italienske Diesels luksuslinje, og til et luksusbrand hører som oftest et show. Diesel afslørede dog hurtigt, at det drejede sig om en pause, fordi der var noget nyt på vej: Den græskfødte Sophia Kokosalaki var blevet chefdesigner og erstattede det hidtidige designteam, og derfor ville Diesel vente, til den nye designer kunne præsentere efterår/vinter-kollektionen 2010. Som sagt så gjort. I fygende snevejr stod verdens sortklædte modepresse i februar i år klar til at blive lukket ind efter at have været til Marc by Marc Jacobs-show i den anden ende af Manhattan. Danske Freja åbnede Diesel Black Gold-showet i en kropsnær denimnederdel med en sort trekvart-ærmet lædertop til - og netop læder og denim er de to gennemgående materialer i Spohia Kokosalakis kollektion, der er mere enkel, sexet, rå og har mere rockstar-vibe end det mere lag på lag-prægede look, som Diesel Black Gold hidtil har stået for.

Diesel Black Gold**Et nik til Diesel**
To dage efter Sophia Kokosalakis show for Diesel Black Gold møder Costume chefdesigneren i Diesels New York-hovedkvarter.
"Jeg er lige stået op, jeg ser herrens ud," siger 37-årige Sophia Kokosalaki, der er klædt i sort fra top til tå, og retter undskyldende på sit blonde hår. Men hun lyser op i et smil allerede ved første spørgsmål, selvom det sikkert er det samme, som de fem tidligere journalister har stillet hende: Hvad har hun ladet sig inspirere af?
"Jeg har villet holde kollektionen tæt op ad det, Diesel står for: punk, rock, casual - noget, der er nemt at have på," siger hun.

"Min inspiration til kollektionen har mest været en følelse. Jeg bruger aldrig en bestemt inspiration som en tidsperiode eller et stilikon, når jeg går i gang med en kollektion."

Under showet var der to forskellige temaer i kollektionen - et casual og denimbaseret tema, hvor der for eksempel var sat ternede skjorter og bikerjakker til jeans - og en mere feminin retning med nudefarvede, transparente kjoler med broderier. Dog stadig med en rå undertone i form af sort eller lys læder.

"Jeg har valgt de to temaer, fordi det første er et nik til Diesel i fortiden, og det andet et nik til Diesel Black Gold i fremtiden. Jeg vil godt tilføre noget mere feminint til Diesel Black Gold. Det mener jeg, er den rigtige vej at gå - uden at gå for langt væk fra det, som Diesel står for, og uden at Diesel Black Gold bliver en kjolekollektion. Det har det aldrig været og skal aldrig være."

Diesel blev grundlagt i 1978 af italieneren Renzo Rosso, der stadig ejer Diesel - som i dag fås i mere end 80 lande. Mærket er primært kendt for denim, men Diesel laver også T-shirts, kjoler, læderjakker, dufte og en linje med børnetøj og en med lingeri.

"Den mest markante forskel på Diesel og Diesel Black Gold er, at Diesel er væsentligt yngre i sit udtryk. Jeg vil sige, at Diesel Black Gold er en mere sofistikeret storesøster til den lidt vilde og unge Diesel-kvinde," siger Sophia Kokisalaki.

Diesel Black Gold**Romantisk - men aldrig sødt**
Sideløbende med sin nye position som chefdesigner for Diesel Black Gold fortsætter Sophia Kokosalaki med sit eget mærke under eget navn, der så dagens lys i London i 1999 - blot et år efter at Sophia Kokosalaki var færdiguddannet fra Central Saint Martins, hvor også designere som Stella McCartney, Hussein Chalayan og Matthew Williamson er uddannet.

Sophia Kokosalakis kollektioner er kendetegnet ved masser af kunstfærdige draperinger og ofte korte kjoler, brug af læder og sort-hvid samt afdæmpede nuancer som lys guld - noget, der har fået en lang række af celebrities som Jennifer Lopez, Chloë Sevigny, Sarah Jessica Parker, Kate Hudson, Kirsten Dunst, Kylie Minogue, Gwyneth Paltrow, Jennifer Connelly, Helen Mirren og Cameron Diaz til at klæde sig som Sophia Kokosalaki. Og designeren mener selv, at der er forskel på de kvinder, der går i hendes eget mærke, og dem, der vælger Diesel Black Gold, så på den måde når hun ud til en ny kundegruppe.
"De er ret langt væk fra hinanden. For det første er der prisforskellen. Diesel Black Golds priser er lidt lavere, og dermed er tøjet mere tilgængeligt. Men med hensyn til stilen er der også fællestræk. Selv når jeg laver noget romantisk, laver jeg det aldrig sødt. Der vil altid være et element af noget råt og rock. Det er et fællestræk for både Diesel Black Gold og Sophia Kokosalaki. Jeg gør det også sexet, men på min egen måde. Sensuelt," siger hun.

"Den samme kvinde kunne dog godt klæde sig i begge dele. Hvis hun for eksempel vil have et par jeans, kunne hun sagtens mikse et par fra Diesel med noget fra Sophia Kokosalaki."

Denim er en stor del af Diesel Black Golds kollektion - et materiale, der er nyt for Sophia Kokosalaki at arbejde med.

"Det er en af grundene til, at jeg er så glad for posten som chefdesigner. Jo mere viden jeg får, des bedre, og det er godt for en designer at arbejde med denim, da det er et meget brugbart og populært materiale. Men jeg har også forsøgt at få en del flere typer items ind i Black Gold-kollektionen - og til forskellige lejligheder. Man kan se den denimbaserede kollektion som til hverdagsbrug og resten af kollektionen som til aftenbrug."

Det, der har overrasket designeren mest ved hendes nye job er, hvor mange timers arbejde det kræver.

"Jeg rejser meget nu - mellem London og Italien. Men jeg er stærk, og jeg arbejder struktureret. For nogle designere ville det måske være svært at skifte mellem to mærker, men jeg har bare brug for et par minutter. Jeg kigger på nogle ting, der har med det pågældende brand at gøre, og så skfiter jeg lynhurtigt. Og hos Diesel Black Gold er det jo et større hus - mens jeg med mit eget mærke gør meget selv, har jeg hos Diesel et helt hus til at støtte mig."

Når Sophia Kokosalaki flyver frem og tilbage, foregår det i jeans. Naturligvis. Og en jakke med hætte.
"Så kan jeg gemme mig lidt, og det kan være rart, når man flyver. Jeg ligner dog Darth Vader, er jeg bange for."
Hun ønsker fremover at føje flere accessories til Diesel Black Gold, og hendes succeskriteruim er, at hun ser en masse mennesker, der går i mærket.
"Det vil være den bedste belønning. Det er et ret nyt mærke. Og min største udfordring bliver at få den type kunder, jeg gerne vil have, til at gå efter det. Det er den meget hippe pige. Hun er den sværeste, men også den mest interessante," siger Sophia Kokosalaki, inden den pr-ansvarlige signalerer, at tiden er udløbet, og det næste modemagasin står klar til at interviewe designeren.