Hummels LGBT-trøje trukket hjem fra Rusland

Det danske sportsbrand aflyste dagens event under VM i Rusland, da LGBT-miljøets regnbuefarver og seksuelle minoriteters rettigheder er et følsomt emne i VM's værtsland

© Hummel

En planlagt Hummel-kampagne for LGBT-miljøet under sloganet “Change the world through sport”, skulle være en del af det russiske VM. I hovedrollen var en 13 meter lang sportstrøje, som var syet af mindre sportstrøjer i alle regnbuens farver. Sportskunstværket med de genkendelige nuancer, skulle have haft sin scene på en af Moskvas centrale pladser.

Men da eksperter i Rusland frarådede Hummel at hænge regnbuetrøjen, der skal sætte fokus på seksuelle minoriteters rettigheder og sikkerhed under VM i fodbold, op i den russiske hovedstad, valgte Hummel at gennemføre projektet i hjembyen Århus i stedet.

Et følsomt emne

“Seksuelle minoriteters rettigheder er et følsomt emne i Rusland. Vi gjorde os stor umage med ikke at optræde som en elefant i en glasbutik, men måtte til sidst sande, at vi risikerede at gøre mere skade end gavn. Desuden var vores russiske eventbureau ikke trygge ved at skulle løfte opgaven. Derfor har vi valgt at koncentrere vores lokale aktiviteter i Diversity House og samtidig sende et dansk budskab om accept og tolerance,” forklarer Hummels kommunikationschef, Ulrik Feldskov Juul.

Diversity House i Rusland er et område, hvor fodboldfans, der tilhører etniske eller seksuel minoriteter, kan opholde sig i et tolerant og beskyttet miljø, mens de overværer VM, og Hummel er partnere i projektet og sponsorer. Sportsbrandet har desuden været i intensiv dialog med den russiske non-profit rettighedsorganisation Russian LGBT Sport Federation, der siden 2010 har arbejdet mod diskrimination af seksuelle minoriteter i russisk sport.

dji 0023

© Hummel

Regnbuefarver på Århus havn

Beslutning om at bringe det gigantiske LGBT-symbol fra Moskva til Århus gav ganske kort forberedelsestid. Men på blot 48 timer blev de mange trøjer til vigtige brikker i det enorme LGBT-puzzlespil, som blev stykket sammen i en jysk sportsarena og rejst på Århus havn et døgn før dagens match.

Det store arbejde, der er lagt i udstillingen, har nu fået Hummel til at hæve barren for ambitionerne.

“Det har krævet en masse arbejde at flytte arrangementet. Derfor skruer vi nu op for ambitionerne i salget af regnbuetrøjerne, så vi forhåbentlig kan sende både et klart budskab og en stor check afsted til LGBT-organisationen i Rusland,” slutter Ulrik Feldskov Juul.

Tøjerne bliver lanceret og sat til salg i forbindelse med dagens kamp mellem Danmark og Australien. De bærer foruden regnbueflaget budskabet “Change the World” trykt på russisk med de letgenkendelige kyrilliske bogstaver.

Trøjerne koster 250 kroner, og al overskud går til The Russian LGBT Sport Federation. Med trøjen følger et anførerbind i regnbuedesign. Se mere på Hummel.dk.

204 572 4340 kmz v2pw45mbyfdat6