Husker du? De vildeste begivenheder i modeåret 2017
Folk var sure på Kendall og Gigi, hele verden var begejstrede for Danmark og Chanel annoncerede en fantastisk nyhed
AfFolk var meget sure på Kendall Jenner
2016 var i den grad Kendall Jenners år, men det samme kan ikke siges om 2017.
Supermodellen kom i modvind, da hun medvirkede i en kontroversiel reklamefilm for Pepsi. Filmens portrættering af unge demonstranter blev kritiseret for at forenkle den aktivistiske modstand, som fandt sted i USA, og Pepsi endte med at trække reklamen tilbage.
Men skaden var allerede sket og Kendall Jenner fik skår i sit ry. Derfor var folk hurtige til at kritisere supermodellen på ny, da hun medvirkede i en reklamefilm for Adidas. Denne gang var problemet, at Adidas havde valgt at gøre brug af en supermodel, frem for en atlet.
Herefter forsøgte Kendall at holde lav profil, men det varede ikke længe, før den var gal igen. Da Kendall i august prydede forsiden af The Hollywood Reporter sammen med resten af Kardashian-klanen, delte hun billedet på Twitter med teksten “søsterpower – girlpower” og en brun knytnæve-emoji. Men da Kendalls hvide hud ikke svarer til hudfarven på den valgte emoji, røg supermodellen igen i vælten.

Folk var også sure på Gigi Hadid
I februar delte Bella Hadid en video af storesøster Gigi, der parodierede en Buddha-kage på en restaurant. Bella slettede hurtigt videoen igen, men internettet glemmer aldrig og snart poppede klippet op over hele verden. Efter parodien blev Gigi Hadid anklaget for racisme og supermodellen svarede ved at komme med en offentlig undskyldning.
Månederne gik og episoden syntes glemt, men da Victoria's Secret annoncerede, at årets store undertøjsshow skulle afholdes i Shanghai, blussede det hele op igen. Vrede kinesiske Instagram-brugere advarede modellen mod at komme til Kina, og i sidste ende fik de deres vilje: Gigi Hadid aflyste sin medvirken i Victoria's Secret-showet uden videre forklaring.

Arket åbnede
H&M står bag highstreetsuccesser som & Other Stories, Weekday, Cos, Monki og Cheap Monday, så begejstringen var stor, da highstreetkæden annoncerede, at et nyt mærke var på vej.
I juni fik vi den første smagsprøve,i august blev kampagnen afsløret og 1. september slog Arket dørene op til en storslået butik i København.

H&M's samarbejde med Erdem
Hvert år præsenterer H&M et nyt designsamarbejde, der bringer luksusmodens glamour til masserne.
De tidligere år er H&M gået efter tidens mest hypede brands, men i år var valget faldet på et mere klassisk, men mindre kendt modehus: Erdem.
Den blomstrede fælleskollektion er et af H&M's stærkeste samarbejder nogensinde, og vi glæder os allerede til at se, hvilken designer der bliver inviteret indenfor næste år.

Luksus møder streetwear
2017 bød også på en forening af to tilsyneladende modsætninger: Supreme og Louis Vuitton.
Det omfattende designsamarbejde blev afsløret under Louis Vuittons herreshow i Paris, hvor mærkernes velkendte logoer optrådte i fælleskab.
Kollektionen fik internettet til at gå i selvsving og alt blev udsolgt på rekordtid, hvorefter tingene kunne erhverves for svimlende summer på Ebay.

Alle elsker Danmark
Danske kvinder, dansk stil, danske brands – og masser af hygge.
Verdens øjne hviler på Danmark, og det hele startede med hygge, der gik fra danskernes nationalord til globalt fænomen, da Vogue og Harper's Bazaar hypede hyggen.
Siden blev 2017 året, hvor 'Scandinavian cool' vippede 'Parisien chic' af pinden. De stilfulde danske kvinders look er nemlig blevet eftertragtet i en sådan grad, at Business of Fashion beskrev 'the Copenhagen Girl' som Danmarks næste store eksport.
Samtidig har Københavns modedesignere som Ganni og Saks Potts markeret sig internationalt med en stil, der er friere, sjovere og mere glamourøs end den minimalistiske æstetik, der kendetegner Skandinavien.

Chanel åbner i Danmark
Årets glædeligste nyhed kom i oktober, hvor Chanel annoncerede åbningen af hele to butikker i Danmark. Nyheden faldt på et tørt sted, da det ikke har været muligt at købe Chanels modedesign i Danmark siden 2011.
Den ene butik er dedikeret til Chanels beautyunivers, og har allerede slået dørene op i Illum Beauty Hall. Den anden Chanel-butik er tilegnet husets modedesign, heriblandt tasker, tøj, sko og accessories, og åbner på Kongens Nytorv 28 i løbet af foråret.
