Kendall Jenners kampagne for Adidas skaber røre

Supermodellen er blevet sportsmærkets nye ansigt, men det har fået en masse vrede forbrugere til tasterne

Kendal Jenner Adidas
© Wenn

Kendall Jenner er en af verdens førende modeller, som er ambassadør for en lang række velkendte brands, herunder Estée Lauder, Pepsi, Daniel Wellington og senest Adidas.

Det kan dog godt have konsekvenser at repræsentere et brand. Det erfarede Jenner, da hendes politiske kampagne for Pepsi blev kritiseret for en portrættering af unge demonstranter, der forenklede den aktivistiske modstand, som fandt sted i USA.

Og nu er den gal igen. Denne gang er det Kendall Jenners kampagne for Adidas, der har fået vrede forbrugere på nakken, som truer med at droppe mærket fuldstændig.

Den nye kampagne, der en hyldest til Adidas’ originale sneakersmodel, viser Jenner i et futuristisk scenarie, hvor hun ligger i en kapsul iklædt design fra sportsmærket.

Kendall Jenner adidas

Screenshot fra Adidas' nye reklame

© Adidas

Det er dog ikke kampagnevideoens handling, der kritiseres, men derimod det faktum, at Adidas har valgt at benytte en model, fremfor en atlet.

En irriteret Twitter-bruger skriver blandt andet:

“For mig betyder Adidas: atleter, fitness, dedikeret til hårdt arbejde; indtryk, som ikke personificeres i K Jenner. I er bare endnu et brand. Gab.”

Kritikken går på, at Jenner ikke repræsenterer de værdier, som forbrugerne ser i Adidas. De efterlyser derfor kampagneansigter fra sportsverdenen, såsom kendte atleter.

Det er dog ikke alle, der har en negativ holdning til kampagnen. Der kommenteres blandt andet:

“Folk er oprørt over, at hun er det nye ansigt for Adidas? Men hvor mange mennesker bærer ikke Adidas uden at være atleter? Kom videre.”

Hvorvidt man er for eller imod brugen af modeller i sportskampagner, er Adidas i hvert fald lykkes med at skabe en enorm opmærksomhed omkring deres brand.

ALT DET DU IKKE VIL GÅ GLIP AF