Kom bag om modebranchens designerrokader

Modehusene fyrer, genansætter og skifter deres designere ud. Men hvor vigtig er chefdesigneren egentlig?

Ingen kan bebrejde modehusene for ikke at forny sig. Ikke nok med, at de hver sæson finder på nye kollektioner og tendenser, nu skifter flere af dem også deres chefdesignere ud. Hos Yves Saint Laurent afløser Hedi Slimane Stefano Pilato, og hos Jil Sander siger Raf Simons farvel til det modehus, han har været med til at gøre til et af de mest hypede de seneste par år - til gengæld er han længe ventet nyt ansigt hos Dior, hvor Jil Sanders grundlægger Jil Sander selv, vender tilbage til chefposten i dét hus. Omrokeringer, der får opmærksomhed, da chefdesignerne ikke blot i kraft af deres designtalent er vigtige for et modehus. De spiller også en stor kommunikativ rolle. De er ansigtet og personligheden udadtil, som mange modehuse brander sig på og skaber en identitet omkring.

“De spiller på begærsforestillinger og publikums tørst efter store personligheder,” siger forsker i luksusmode Erik Hansen-Hansen om modehusenes profilering af deres chefdesignere. Erik Hansen-Hansen fortæller, at modehusene har lånt ideen fra kunstens verden:

“Luksusmoden opstod rundt om chefdesignerne. I midten af 1800-tallet skete der et skift fra skrædder til designer, da haute couturen opstod i Paris. Moden lånte det romantiske ideal om et ophøjet designergeni fra kunsten, og modehuse og virksomheder blev bygget op omkring disse personligheder.”

*Fra venstre: Tidligere chefdesigner for Dior John Galliano, Dior spring/summer 2012 og den nye chefdesigner Raf Simon, der er tidligere chefdesigner for Jil Sander.*

Ingen kan bebrejde modehusene for ikke at forny sig. Ikke nok med, at de hver sæson finder på nye kollektioner og tendenser, nu skifter flere af dem også deres chefdesignere ud. Hos Yves Saint Laurent afløser Hedi Slimane Stefano Pilato, og hos Jil Sander siger Raf Simons farvel til det modehus, han har været med til at gøre til et af de mest hypede de seneste par år - til gengæld er han længe ventet nyt ansigt hos Dior, hvor Jil Sanders grundlægger Jil Sander selv, vender tilbage til chefposten i dét hus. Omrokeringer, der får opmærksomhed, da chefdesignerne ikke blot i kraft af deres designtalent er vigtige for et modehus. De spiller også en stor kommunikativ rolle. De er ansigtet og personligheden udadtil, som mange modehuse brander sig på og skaber en identitet omkring. “De spiller på begærsforestillinger og publikums tørst efter store personligheder,” siger forsker i luksusmode Erik Hansen-Hansen om modehusenes profilering af deres chefdesignere. Erik Hansen-Hansen fortæller, at modehusene har lånt ideen fra kunstens verden: “Luksusmoden opstod rundt om chefdesignerne. I midten af 1800-tallet skete der et skift fra skrædder til designer, da haute couturen opstod i Paris. Moden lånte det romantiske ideal om et ophøjet designergeni fra kunsten, og modehuse og virksomheder blev bygget op omkring disse personligheder.” Fra venstre: Tidligere chefdesigner for Dior John Galliano, Dior spring/summer 2012 og den nye chefdesigner Raf Simon, der er tidligere chefdesigner for Jil Sander.