Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mille sætter prikken over i'et hos Nørgaard

På onsdag lander en ny stak af Nørgaards populære T-shirts i butikken på strøget – denne gang i en frisk fortolkning af klassikeren

Mille Sviatchenko. Et navn, du bør skrive dig bag øret, for vi spår den unge designspire en lys fremtid i modebranchen. Hun har nemlig allerede inden afslutningen på sin uddannelse knyttet sit navn til et af dansk modes mest velkendte brands: Nørgaard Paa Strøget.

Til en eksamen fik den 26-årige designstuderende idéen om at håndapplikere prikker på et udvalg af Nørgaards ikoniske 101-T-shirts, og resultatet blev intet mindre end genialt – og starten på Milles samarbejde med det prominente brand, som altså ser dagens lys på onsdag, hvor Milles kollektion for Nørgaard Paa Strøget lanceres:

“Så snart vi så projektet vidste vi, at vi ville sætte det i produktion. Ikke kun fordi vi støtter nye talenter, men især fordi vi elsker, hvordan små forandringer i designet har givet vores 50 år gamle T-shirt et helt nyt look," udtaler Nørgaard Paa Strøget.

Costume.dk har mødt den unge designer til en snak om samarbejdet med Nørgaard Paa Strøget og drømmene om en karriere i modebranchen.

Mille Sviatchenko

Navn: Mille Sviatchenko
Alder: 26 år
Uddannelse: Master-studerende i tekstildesign, femte år, på Kunstakademiets Designskole i København

Hvad er det første du tænker på, når du vågner om morgenen?
“Jeg går min dag igennem i hovedet, tænker i steder jeg skal være og ting jeg skal huske at have med.”

Hvordan ser en typisk hverdag for dig ud?
“Jeg står op, cykler ud på Holmen, hvor jeg går i gang med mine igangværende projekter. Så tager jeg til fodboldtræning, og er hjemme til sen aftensmad. Hvis jeg heldig, har min mand lavet mad.”

Hvad er der for lidt af i din hverdag? “Tid."

Sådan ser det ud, når Mille er midt i sin designproces. Her til sit bachelorprojekt

Har du altid vidst, at du gerne ville være designer? “Nej, men jeg har altid haft en interesse indenfor mode og design. I folkeskolen syede jeg nederdele til mine veninder, og i gymnasiet hæklede jeg hårelastikker.”

Hvad er den største udfordring som ung designer? “Det må være balancen mellem at forfølge sine mål og drømme, men samtidig ikke være lukket overfor kollegaer, som har været i branchen i mange år.”

Et udsnit af Mille Sviatchenkos kollektion, som i alt består af fem styles, der hver sælges ti eksemplarer af

Hvordan kom du på ideen til dit take på Nørgaards klassiker? “Jeg har længe fulgt Nørgaard Paa Strøgets udvikling og så mit snit til at lave et take på T-shirten med en tekstil indgangsvinkel. Jeg tog inspiration i 60'ernes op-art og arbejdede med striben i brudte former.”

Hvad betyder det for dig, og din karriere, at du allerede nu bliver linket sammen med en så stor spiller på den danske modescene?
“Jeg har altid været en stor tilhænger af Nørgaards univers og æstetik. Jeg er derfor meget stolt af, at have fået den mulighed at lave en udgave af deres designklassiker fra 1967 designet af Jørgen Nørgaard. Jeg håber, at det kan bringe nye spændende opgaver i fremtiden.”

De fem forskellige T-shirts i kollektionen.

Hvad er næste skridt for dig?
“Dette efterår skal jeg specialisere mig, inden jeg til februar påbegynder mit afgangsprojekt, hvor jeg har kontakt med en mulig samarbejdspartner allerede nu.”

Hvor er du om 5 år?
“Jeg ser mig selv arbejde i en virksomhed som tekstildesigner med fokus på virksomhedens udformning af metervare, prints og strik – gerne med produktion i Danmark, da jeg mener, at vi har en stærk tekstilindustri og -tradition i Danmark.”

Pakket og klar. De i alt 50 eksemplarer af Milles take på Nørgaard-klassikeren bliver sat til salg i morgen, onsdag

Mille Sviachenko x Nørgaard Paa Strøget-kollektionen bliver solgt eksklusivt i Nørgaard Paa Strøget i København fra onsdag 16. september. Kollektionen består af fem forskellige styles, og der er kun lavet ti eksemplarer af hver, hvor Mille har håndapplikeret prikkerne på hver enkelt t-shirt, så hvis du skal have fat i en variant af det nye take på klassikeren, skal du nok ikke vente for længe. T-shirten koster 495 kroner.

Mere om Modenyheder? Få Costumes nyhedsbrev