Vetements kopierer deres egen kopi

Hype-maskinen Vetements er klar med et nyt gammelt design, der nok skal blive en streetstyle-favorit – igen

Vetements kopierer deres egen kopi
© Victor Jones

Med jeans, der koster omkring 10.000 kroner er Vetements uden for de flestes rækkevidde.

Ikke desto mindre er det spændende at følge med i mærkets konceptuelle modemission, der forener streetwear, ekstrem luksus – og bidrag fra andre kendte brands.

Tilbage i juli viste Vetements en SS17-kollektion, som var blevet til i samarbejde med 18 andre mærker, heriblandt Levi’s, Dr. Martens, Champion, Juicy Couture, Carhartt WIP og Comme des Garçons-linjen Shirt.

Kollektionen manifesterede, hvad mange allerede tænkte: Vetements er modeverdenens mest overraskende og fornyende mærke.

Vetements kender opskriften på hype, og formår tænke ud af boksen og gøre noget andet end alle de andre.

Kopi af kopi

Og det virker! Vetements lykkedes med at gøre en T-shirt med DHL-logo populær og fik Celine Dion til at hoppe i en Titanic-hættetrøje, der minder til forveksling om fanmerchandise.

Nu er mærket på pletten igen. Vetements har netop lavet en kopi af en regnfrakke, der var en kopi af deres egen regnfrakke. Kopi-regnfrakken vandt indpas i gadebilledet sidste år, hvor Vetements’ designer, Demna Gvasalia, svarede med en påfaldende positiv udtalelse i New York Times:

“Vetements sagsøger ikke på grund af Vetememes’ regnfrakke, og håber, han havde lige så meget sjov med at lave sit projekt, som vi har, når vi laver vores tøj.”

Og nu har Vetements kopieret dem tilbage. Mon der også kommer en kopi af en kopi af en kopi?

Vetements' originale regnfrakke.

Vetements' originale regnfrakke.

Vetememes kopi af Vetements regnfrakke.

Vetememes kopi af Vetements regnfrakke.

Vetements' kopi af Vetememes kopi.

Vetements' kopi af Vetememes kopi.