Det skal du opleve til Københavns modeuge

Fra i morgen løber Københavns modeuge af stablen. Læs her, hvordan du selv kan komme med til de forskellige events, som finder sted.

SS20-StyleLondon-2065

SS20-StyleLondon-2065

© Anna Stokland

Fra i morgen ophæves coronarestriktionerne, og vi begynder så småt at gå foråret og lysere tider i møde. Der er kort sagt lagt op til fest og farver, når Københavns modeuge løber af stablen fra 1. til 4. februar.

Denne sæson byder modeugen atter på masser af events og interessante tiltag, som du kan deltage i – både rundt omkring i København og hjemmefra. Vi guider dig her til alt det, du ikke må gå glip af.

Kom med til modeugen hjemmefra

Igen i år inviterer en række af de danske brands til digitale modeshows, som betyder, at du har mulighed for at følge med i flere af de planlagte shows hjemme fra din egen sofa. Oplev eksempelvis Kerne Milks unikke kreationer, som fokuserer på at fremhæve kroppens former, eller Gannis scandicool klæder, som med hashtagget #gannigirls har gjort mærket til fast inventar i enhver skandinavs garderobe.

Du kan se oversigten over alle de kommende shows på Copenhagen Fashion Weeks hjemmeside, og på deres YouTube-kanal kan du følge de forskellige shows live.

Workshops, konkurrencer og bæredygtig mode med Zalando

Gå på opdagelse i København og kom samtidig helt tæt på modeugen med Zalandos City Hubs, som er placeret tre centrale steder i København: på Rådhuspladsen i Indre By, Halmtorvet på Vesterbro og Sankt Hans Torv på Nørrebro. Hver enkelt City Hub består af en container, der er opdelt i tre rum, som du kan udforske og interagere med digitalt. Lær eksempelvis de tre designere, som er nomineret til Zalandos bæredygtighedspris, at kende, kom til workshops med de to danske influencere Emilie Lilja og Nikolaj Storm, som vil fortælle om stil og vedligeholdelse af tøj, og del dine egne tanker om bæredygtig mode.

Zalandos City Hubs er åbne fra tirsdag 1. februar til torsdag 3. februar, og åbningstiderne er 10-18 alle dage.

Blødt glas og fortryllende guld

Den danske guldsmed Orit Elhanati har længe betaget modeverdenen med sine skulpturelle smykker, som er lavet med traditionelle håndværksteknikker, der gør hvert enkelt smykke unikt – og missionen er at skabe små kunstværker, som kan bæres gennem hele livet og gives videre til næste generation.

I forbindelse med den københavnske modeuge har Elhanati samarbejdet med designfirmaet Helle Mardahl, som er kendt for sine farverige glaskreationer, om at skabe en kortfilm, der er instrueret af Alastair Philip Wiper. Her forenes mørket og mysticismen fra Elhanatis smykker med magien i Helle Mardahls legesyge univers. Kortfilmen kan ses på Copenhagen Fashion Weeks hjemmeside fra torsdag 3. februar.

Digitale talks om kreativitet og bæredygtighed

Store dele af modeindustrien har – som de fleste andre brancher – været hårdt ramt under coronakrisen og stået over for en række helt nye udfordringer. Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget, og de nye omstændigheder har også ført til en række kreative løsninger, som har båret modebranchen ind i en helt ny æra. Det kan du høre meget mere om til talken Creativity in Times of Crisis, som bliver livestreamet på Copenhagen Fashion Weeks YouTube-kanal tirsdag 1. februar fra klokken 12.30.

I løbet af ugen kan du også lytte til en række øvrige digitale talks om eksempelvis cirkulær modes rolle i forhold til bæredygtighed og vigtigheden af lige muligheder for alle.

Se hele programmet på Copenhagen Fashion Weeks hjemmeside.