Hypet dansk brand satser på kvinderne

Kendall og Kylie Jenner har blåstemplet det danske succesmærke Heliot Emil, som præsenterer en ny retning under Københavns modeuge

Heliot Emil

Den danske topmodel Kirstin Liljegren på catwalken til Heliot Emil AW18.

© Heliot Emil

Brødrene Julius og Victor Juuls fællesmærke Heliot Emil stormer frem. Med urbane uniformer og suverænt streetwear har de danske drenge fået opmærksomhed fra hele verden.

Heliot Emil har hidtil været et unisexmærke med fokus på herrerne. Nu satser brødrene benhårdt på kvinderne og præsenterer en hel kollektion af womenswear under Copenhagen Fashion Week.

Vi har talt med Julius og Victor om den nye retning og forskellen på at designe til mænd og kvinder.

Hvorfor satser I på kvindemode?

Victor: “Heliot Emil har egentlig altid været præsenteret som et unisexbrand med fokus på menswear. Vores størrelser kører fra XS-XL og vi viser kollektionerne på både mænd og kvinder. Vi har altid haft meget onlineinteresse fra kvinder og de seneste par sæsoner har vi oplevet, at flere af vores kunder køber kollektionen ind udelukkende til deres dameafdeling, så for os er det en naturlig overgang at lave to separate kollektioner. Vi har de seneste 12 måneder haft mange internationale kvindelige kendisser i tøjet, heriblandt Billie Eilish, Justine Skye, Sita Abellan, Kehlani, Kendall og Kylie Jenner, og det hjælper selvfølgelig også lidt på interessen fra kvinderne.”

Hvad kan vi forvente af jeres kvindedesign?

Julius: “Det er klart, at vi bibeholder vores designæstetik og den røde tråd fra herrekollektionen, men det bliver helt sikkert noget meget anderledes end den typiske silhuet hos de andre danske kvindebrands.”

Hvilken kvindestyle er jeres favorit?

Julius: “Jeg har sat min fantastiske kæreste Kirstin Liljegren i åbningslooket, som jeg helt sikkert synes er et af de bedste look. Alt i alt er der mange favoritter. Jeg synes, vi har en virkelig gennemarbejdet og stærk kollektion denne sæson.”

Heliot Emil

Julius og Victor Juul efter Heliot Emils AW18-show.

© Heliot Emil

Hvilke kvindebrands er I vilde med?

Julius: “Jeg synes umiddelbart, at jeg kan lide forskellige brands for forskellige ting. Jeg er eksemplevis virkelig vild med den måde, Iris Van Herpen udtrykker sin historie på. Jeg er vild med Shayne Olivers sans og øje. Rei Kawakubo og Margiela har altid repræsenteret en fantastisk revolutionerende del af modeverdenen. Jeg har også en vis respekt for designere som Alexander Wang, der kan kommercialisere så meget på sine design. Men hvis jeg skal vælge ét specifikt brand, er det ultimative designerbrand i min optik Prada.”

Hvad er forskellen på at designe til mænd og kvinder?

Julius: “Der er flere skæringer og silhuetter, der kan fungere på kvinder. Kjoler, nederdele, korte toppe og så videre. Det gør det muligt at eksperimentere en smule mere.
Det har været en vildt lærerig process for mig, og det er virkelig gået op for mig, hvor forskellige størrelser og former vi alle sammen har. Når jeg designer til mænd, designer jeg mest bare ud fra mig selv og min egen størrelse, desværre ser jeg ikke helt så godt ud i pigetøjet, så det gør processen lidt længere at tilpasse hver en style.”

Hvad har været den største udfordring?

Julius: “Vi elsker udfordringer, og tager altid en meget større bid end vi kan sluge. Intet godt kommer let. Der er konstant massere af udfordringer, som man aldrig ser udadtil; Alt fra at skulle caste et show og få gode modeller, selvom vores show ligger lige mellem to af Danmarks største modebrands (Lovechild 1979 og Ganni, red.), til brandsikkerhed, samt materialer, der er svære at håndtere end man troede, og så videre, og så videre. Det vigtigste for os er, at vi ikke stresser unødvendigt, og at vi stadig har det megasjovt med det, vi laver – så løser resten sig selv.”

Hvad er det sjoveste ved at designe til kvinder?

Julius: “Der er som sagt flere cuts og silhuetter, der virker for kvinder. Det gør det muligt at eksperimentere mere og kaste sig ud i nogle ting, som man ikke rigtig kan lave til herrerne.”