Karin Söderlind: “Balancen mellem cool design og design, der holder i mange år, vil altid være svær”

Under den netop overståede københavnske modeuge blev bæredygtighedsprisen Zalando Sustainability Award uddelt for første gang. Vi har talt med vinderen om ikke at skabe sæson-døgnfluer, hvorfor bæredygtighed er vigtigere end nogensinde før, og de største udfordringer i rejsen mod en mere bæredygtig modeindustri.

House of Dagmar bæreygtighed

House of Dagmar bæreygtighed

Årets første københavnske modeuge, der løb af stablen mellem 2. og 4. februar, markerede et nyt kapitel i dansk modehistorie. For umiddelbart efter, at de danske brands havde sendt deres modeller ned ad de virtuelle catwalks, uddelte Copenhagen Fashion Week og Zalando i fællesskab for første gang prisen Zalando Sustainability Award – en pris, der har til formål at opfordre modebrands til at søge mere miljøvenlige materialer og produktionsmetoder og i fællesskab skabe en mere bæredygtig modeindustri.

Ud af de to finalister, Marimekko og House of Dagmar, var det sidstnævnte, der efter en votering blandt dommerpanelet – blandt andet bestående af Zalandos direktør for bæredygtighed Kate Heiny, bæredygtighedskonsulent og model Arizona Muse samt Cecilie Thorsmark, CEO for Copenhagen Fashion Week – kunne løbe med sejren.

“House of Dagmars visioner om at skabe en mere bæredygtig fremtid er en del af deres DNA. Mens brandet er klar over, at materialer udgør 70 procent af deres miljøaftryk, er de på en mission om at udskifte materialer fra deres kollektioner med mere bæredygtige alternativer, som er bedre for vores planet,” fortæller Kate Heiny blandt andet om vinderen.

Vi ringede til Karin Söderlind, kommunikationsdirektør hos og sammen med sine to søstre grundlægger af House of Dagmar, på en Google Meet-forbindelse en halv time efter annonceringen for at høre om brandets tanker om bæredygtig mode anno 2021.

House of Dagmar kollektion aw21

Som vinder af Zalando Sustainability Award vil House of Dagmar indgå i et samarbejde med Zalando om at udvikle en kollektion, der skal udforske bæredygtige løsninger inden for blandt andet design, materialer og produktionsprocesser.

© House of Dagmar

Hvad betyder det for jer at have vundet?

“Vi er selvfølgelig rigtig glade for, at det arbejde, vi har gjort gennem så mange år, og som vi faktisk ikke har talt særligt højt om, er blevet bemærket. Det, der har drevet os, har været vores egen tro på, at det er det rigtige, for kunderne har ikke virket særligt interesserede indtil videre. Men den her pris har helt sikkert støttet os i troen på, at bæredygtighed er et vigtigt fokus. Det føles godt, når der er flere, som vil tale om emnet.”

Hvad har været den største udfordring i jeres rejse mod et mere bæredygtigt brand?

“Vi har arbejdet hårdt på forretningen i mange år og ved, hvordan man forudser og skaber nye trends. Men når vi designer for House of Dagmar, handler det ikke længere om at skabe sæsonens døgnfluer – det handler om det totalt modsatte, nemlig at skabe moderne og nutidige kollektioner, som også vil være cool om 10 år. Balancen mellem cool design og design, der vil holde i mange år fremover, vil altid være svær.

Gennem alle årene har det også været en kæmpe udfordring at finde materialer, der er bæredygtige. Det bliver lettere og lettere, jo større fokus der kommer på det, men der er stadig noget vej to go.”

Hvad betyder bæredygtighed for jer?

“At det, vi gør, vil betyde, at planeten har bedre muligheder for at overleve. Folk spørger os ofte, hvorfor vi arbejder med bæredygtighed, og hver gang svarer vi: Hvorfor gør vi alle ikke det? For os handler det virkelig om ‘the bigger picture’. Vi er virkelig skræmte over at se, hvad der sker med klimaet lige nu, og for os er det super vigtigt at kunne kigge tilbage og sige: Vi gjorde det, vi kunne, for at efterlade en bedre verden til vores børn. Alle kan gøre noget, og vores fokus på bæredygtighed er vores bidrag.”

House of Dagmar AW21

Ved uddelingen af prisen blev House of Dagmar blandt andet rost for at forsøge at skabe transparens over for kunderne og oplyse om bæredygtighed – blandt andet med mærket Good Choice, som betyder, at tøjet er skabt af mere bæredygtige materialer, og som samtidig skal være med til at uddanne og oplyse forbrugerne omkring bæredygtig shopping.

© House of Dagmar

Mener I, at ansvaret for en mere bæredygtig modeindustri ligger hos modehusene eller forbrugerne?

“Jeg synes, at vi alle skal tage ansvar for, hvilke produkter vi udbyder, og for at uddanne folk. Selvfølgelig har forbrugerne også et ansvar, når de står i butikkerne og foretager valg om, hvad de køber. Men jeg kender fra mig selv, at det kan være svært at forstå alt, når det gælder bæredygtighed – for eksempel i madindustrien eller andre industrier, som jeg ikke selv er en del af. Man kan jo ikke nå at læse op på alt – jeg har brug for at blive informeret og at nogle, der ved noget om det, har gjort det bæredygtige valg så let for mig som muligt.

Det er også derfor, at vi sidste år skabte et mærke med navnet Good Choice. Det var en let måde at lade forbrugerne vide, hvilke dele af vores kollektion, som er mest bæredygtig. Vi håber ikke, at vi også har det mærke om et år, for der skulle alle dele af kollektionen gerne være bæredygtige – men det er en god start.”