Moderedaktøren: "Der var masser af diversitet - og så alligevel ikke helt"

Alternative shows, diversitet i modelcastet og inspiration fra et bestemt udenlandsk modehus. Det er, hvad Costumes moderedaktør gør status over til sommerens modeuge.

Photo: James Cochrane

Anna von Rueden for Lovechild 1979.

© Lovechild 1979

Den københavnske modeuge er netop overstået. En modeuge, hvor coronapandemien og Black Lives Matter-bevægelsen satte et markant aftryk ved et opbrud med de klassiske showformater, nye digitale løsninger og et stærkt fokus på diversitet. Moderedaktør Kristine Halken gør status på ugen og fremhæver oplevelserne og tendenserne, der satte et aftryk, modellerne, som ikke var til at komme udenom og ét internationalt modehus, der (stadig) sætter et tydeligt præg på dansk design.

“Seneste tids racedebat og de efterfølgende demonstrationer verden over har medført et tiltrængt fokus på diversitet i modebranchen og på catwalken. Det var også tilfældet under årets københavnske modeuge, hvor modellerne Warsan og Tonia Atieno, som du kan møde i et interview og på forsiden af månedens Costume, var catwalkens klare stjerner. Derudover kan vi ikke undgå at nævne den 69-årige model Anna von Rueden, der dansede sig ind i vores hjerter hos Lovechild 1979. Der var masser af diversitet - og så alligevel ikke helt, for jeg kunne godt have ønsket, at der også på størrelsesfronten havde været mere inklusion i designernes modelcast."

"Qua de restriktioner coronapandemien har medført, var antallet af shows denne sæson holdt på et minimum, og hybrid- samt digitale løsninger dominerede. Enkelte mærker valgte at holde fast i det klassiske showformat, dog i en mere intim udgave som Lovechild 1979, der inviterede en smal skare af gæster på Cafe Victor med et show i ægte salonstil."

"Vi kan heller ikke undgå at fremhæve skrædder extraordinaire Mark Kenly Domino Tans show, der med en drømmende kollektion af luksusnomader gav os lyst til kun at gå i lyse farver, oversize herreblazere, fletsko, stråhatte og veste."

"At overføre et fysisk show til et digitalt univers er en svær disciplin, og som forventet var der flere formater, der haltede en smule og forsvandt i mængden. Af positive oplevelser kan vi dog fremhæve Gannis kuraterede udstilling og kiosk med fokus på genbrug samt Stine Goya, der med nedenstående one-take video portrætterer en dag i huset Goya med et stærkt hold af kreative talenter og veteraner."

"Danske designere som Remain, Baum und Pferdgarten og Lovechild 1979 er efterhånden enige om, at den storblomstrede tendens har udtjent sin værnepligt, og en mere moden, sofistikeret og sexet kvindefigur var at spotte hos de fleste modehuse. Og så er der stadig bred enighed om, at Bottega Venetas hypede chefdesigner Daniel Lee sætter stilen og er manden, man kigger til for inspiration."