modeuge og makeup
© Copenhagen Fashion Week

Skønhedsredaktøren: Jeg var til modeuge og der er særligt én ting, jeg savner

Størstedelen af de danske mærker har et go-to look på catwalken og det trænger til at blive udfordret, mener Costumes skønhedsredaktør

3. februar 2020 af Marie Alkestrup

Efter en veloverstået modeuge efterlades vi med et virvar af indtryk, og for Costumes skønhedsredaktør er det særligt makeuppen – eller manglen på samme – som har sat sig fast i hukommelsen. 

Her deler skønhedsredaktøren sine tanker om modeugen, inklusiv hvorfor Lovechild 1979-showet mindede hende om, hvor meget hun savner mere makeup-mod på de danske catwalks. 

No makeup-makeup...

... er en beskrivelse, jeg efterhånden har hørt adskillige gange, når jeg under modeugerne har fået lov at komme backstage og se nogle af Danmarks bedste makeupartister trylle. No makeup-makeup er nemlig det look, størstedelen af de danske mærker vælger, når modellerne skal sendes ned ad catwalken. Det er et naturligt og flatterede, men meget sikkert valg, og jeg efterlades efterhånden med følelsen af, at der kunne være plads til lidt mere mod og leg med makeuppen. Copenhagen Fashion Week er trods alt et udstyrsstykke, som netop har til formål at lade aktørerne udfolde deres kreativitet. 

Modeuge ganni

Det populære no makeup-makeup look til Gannis SS19- show sidste sommer. 

© Copenhagen Fashion Week

Ligesom det er tilfældet inden for mode, er skønhedsbranchen en verden, der er præget af tendenser. En verden, som baner vejen for nye look og giver lyst til at skabe. 

De skiftende tendenser er noget af det, der gør skønhedsbranchen så spændende. Selvom nogle af de nye tiltag ved første øjekast kan få selv den mest garvede skønhedsredaktør til at rynke på næsen, er det ikke desto mindre interessant at blive udfordret på sin smag. 

Skønhedsverdenens varierende trends er eksempelvis grunden til, at vi pludseligt ser brune 90'er-læber på Mathilde Gøhler i Saks Potts' nye kampagne. Men desværre ser vi ikke samme eksperimenteren med makeup under Københavns modeuge.

Mathilde Gøhler for Saks Potts

Mathilde Gøhler med glatte lokker og markante brune læber i Saks Potts' Pre-Fall-kampagne. 

© Saks Potts

Vender man blikket mod de internationale modeuger, er der langt mere variation i brugen af makeup på catwalken, hvor der er adskillige bud på nye tendenser. Alt fra kulsorte negle til sølvglimtende øjenlåg. 

Herhjemme er det de færreste, der tør kaste sig ud i vovede makeuplook. Der var dog nogle lyspunkter under Copenhagen Fashion Week, heriblandt Stine Goyas brug af neonfarvet læbestift, Helmstedts blussende, lyserøde kinder og Lovechild 1979’s røde læber. 

Særligt til Lovechild 1979's show gik skønhed og tøj op i en højere enhed af rendyrket lækkerhed. Mac Cosmetics stod bag looket, hvor håret var blødt, bølget og velplejet, vipperne mørke og læberne duppet med indbydende bærfarver. Et indbydende og feminint look, som matchede kollektionens afslappede og elegante 70'er-vibe. 

Modeuge lovechild 1979

Røde læber, mascara og lækre lokker til Lovechild 1979's AW20-show.

© Copenhagen Fashion Week

De flotte læber gav mig lyst til at løbe hjem og prøve kræfter med ny makeup – og ikke mindst mindede showet mig om, at makeup, ligesom mode, altid bør inspirere, skubbe til grænser og afspejle tidens tendenser. 

Meget mere af det, tak. 

Gør som 24.000 andre

Seneste

Måske er du interesseret i...