Mød det 24-årige danske talent, hvis smykker hitter i udlandet

Smykkerne, der bliver til hjemme i lejligheden i Aarhus, er blevet vist i amerikanske Vanity Fair og på den røde løber til Oscar-uddeling

© Gitte Post / Lea Hoyer

Modebutikker som Lot#29 har allerede fået øjnene op for dygtige Lea Høyers smykkedesign. Og hendes talent inden for guldsmedefaget har i den grad også fanget vores opmærksomhed.

24-årige Lea bor til daglig i Aarhus. For omtrent halvandet år siden begav hun sig ud på en stor rejse med sit eget smykkebrand, Lea Hoyer.

Lea har kastet sin kærlighed over den særegne guldsmedekunst vandstøbning. Med sin unge alder og sin atypiske arbejdsform har Lea formået at skille sig ud fra andre smykkebrands. Og hurtigt har hun fået mange til at falde for sit karakteristiske arbejde.

Lea har opnået enorm interesse både nationalt og internationalt, og fans tæller også ikke helt beskedne aktører. På sin vej har hun nemlig både kunne se sine smykker flere gange i Vanity Fair, på influencers som Hanna Stefansson og på den røde løber til Oscar-uddeling.

Vi har snakket med Lea om, hvordan hun skiller sig ud fra andre brands, og hvem hun drømmer om, skal bære hendes smykker.

Springbrættet var et sommerkursus

Lea stiftede første gang bekendtskab med teknikken omkring vandstøbning på et sommerkursus. Kort herefter startede hun en mindre forretning med salg af sine smykker, der hurtigt blev efterspurgt og udstillet i en af Bestsellers største butikker.

Lea står selv for al arbejde bag smykkebrandet – fra idéudvikling og produktion til markedsføring og salg. Og den eksplosive interesse har resulteret i, at hun i dag står med en virksomhed, hvis smykkeproduktionen er blevet for stor til at kunne fortsætte i de beskedne rammer i Leas egen lejlighed i Aarhus.

Selvom omgivelserne synes beskedne, er Leas drømme det langt fra: “Jeg er en stor drømmer, og jeg tror, at alt er muligt, hvis bare man gør noget for at nå dertil.”

En unik arbejdsproces

Lea gør en stor dyd ud af ikke at ligne andre smykkebrands, og er meget bevidst om, at hun i den grad skal udmærke sig for at overleve. Hendes smykker skiller sig også ud på mere end én facon.

Den unge designer gør brug af vandstøbningskunsten, hvor vandets kraft møder det smeltede sølvmateriale, som Lea former og laver til smykker. Hermed er vandet afgørende for, hvordan smykkernes overflader udformes, afhængig af hvordan vandet rammer materialet.

Lea overlader altså designet til naturen, og selvom det er en utilregnelig og ukontrolleret arbejdsproces, er det netop det, der motiverer og tiltaler hende. Ordene “Designed by water. Crafted by Lea Hoyer”, vidner også om, at Lea ikke bleg for at give naturen æren for designet bag sine smykker.

Naturen som inspirationskilde

Den unge designer giver udtryk for sin inspiration: “Jordens elementer er en kæmpe stor inspiration, og jeg gør både brug af vand, ild og luft i min støbeproces.”

Derfor er det æstetiske udtryk bag brandet også stærkt præget af organiske former, der både er skabt af naturen og giver associationer hertil. Lea begrunder sin fascination af naturens former således: “Det er jo de uperfekte former, der i mine øjne skaber de helt perfekte smykker.”

Naturens potentiale til at skabe unikke udtryk taler sig nemlig ind i Leas mission om at kreere smykker, der skiller sig ud ved at være uperfekte.

Smykker er kunst

Som ny designer har Lea mange at se op til, men særligt én stjerne på den danske designscene lyser klart for hende: “Hvis jeg skal udpege én, der gør det virkelig godt, og som er en designer, jeg har fulgt, næsten siden hun startede, er det Cecilie Bahnsen.”

Bahnsens evne til at skabe kunstværker samt at skille sig ud og markere sig i modebilledet, er særligt det, Lea inspireres af: “Jeg ønsker også, at kunderne skal se mine smykker som små unikke kunstværker, der både fungerer til hverdag og fest.” Derfor er det en stor ære for Lea, at flere af hendes forhandlere også sælger Cecilie Bahnsen, hvor Leas smykker udstilles side om side med Bahnsens drømmekjoler.

Selvom Lea ikke kan udpege én bestemt person, har hun bestemt en ide om, hvilken kvinde, hun gerne vil se med sine smykker: “(...) En kvinde med viljestyrke og gå på mod. Jeg håber på at se mine smykker i modebilledet på nogle stærke kvinder.”

Fremtidsplaner

Tingene står ikke stille hos Lea, selvom hun står med uddannelse og forretning til halsen. Planen er først og fremmest at gå fuldtid med sit brand. Og så er næste skridt for Lea ikke mindst at få en producent, så hendes hjem i Aarhus ikke behøver rumme arbejdeværelse med gasbrænder, fil og bidtang, og så hun kan koncentrere sig mere om at lade sin virksomhed vækste.

Vi er ikke tvivl om, at Leas innovative og særprægede udtryk kan bringe hende langt og tilføre smykkemoden noget nyt.