Det er de færreste, der ikke har ejet et design med Adidas-logo. De tre striber er associeret med sportsmærket, som har haft en klar målsætning fra begyndelsen.
Her får du historien om Adidas' logos udvikling.
De tre striber
Den type genkendelse, som Adidas-logoet vækker, er ikke noget, der opbygges natten over.
Adidas blev skabt af mærkets grundlægger, Adolf Dassler, i 1949. Dassler ønskede et genkendeligt design, der straks kunne identificeres af forbrugerne. De tre striber blev Adidas' kendetegn og blev plantet på alle Adidas-design.
Det var dog ikke Dassler selv, der fandt på de tre striber. Striberne blev benyttet af et andet sportstøjsmærke, ved navn Karhu. Retten til striberne blev angiveligt købt for et beløb, der i dag svarer til cirka 11.300 kroner, samt to flasker whisky. I retrospekt en rigtig god handel.
Snart var et sportstøjsimperium skabt og den konsekvente brug af de tre striber, skulle vise sig at blive en afgørende faktor i mærkets succes.
I begyndelsen specialiserede Adidas sig i at designe sko til atleter. Atleterne deltog i mesterskaber verden over og takket være simpliciteten i de tre striber, blev Adidas hurtigt internationalt (gen)kendt. Brandet gik derfor fra at være et lille tysk foretagende, til at indtage internationale markeder.
Adidas Originals
Det var først i 1971, at et reelt Adidas-logo blev skabt. Det resulterede i det velkendte kløverlogo, som i 1998 overgik til at markere underlinjen Adidas Originals. Det nye logo skulle repræsentere brandets udvikling og større diversitet, og det blev hurtigt et hit blandt masserne.
Adidas Originals dækker, som navnet antyder, over Adidas' klassiske design, hvorfor kløverlogoet er det motiv, som flertallet forbinder med sportsmærket.
Logoer i konstant udvikling
I 1997 var Adidas et anderkendt navn inden for sportstøj og -design. Det andet logo blev skabt med henblik på at fremhæve mærkets rolle inden for elitesport. De tre striber skal forestille et bjerg og symbolisere de udfordringer, atleter må overkomme – selvfølgelig med hjælp fra Adidas' komfortable og præstationsfremmende design.
Adidas hvilede dog ikke på laurbærerne og allerede i 2005 skabte de deres mest minimalistiske logo til dato. Det nyeste logo viser tegn på, at brandet er vendt tilbage til rødderne, da det består af de tre oprindelige striber, samt brandets navn.
Original is never finished
Adidas er et brand i konstant udvikling, som forbliver tro mod deres rødder. Det manifesterer mærket i den seneste Adidas Orginals-kampagne, der inkluderer en ny udgave af Frank Sinatras hit My Way, samt kunstnere, modeller og atleter som Kendall Jenner, James Harden, 21 Savage og Young Thug, der alle medvirker til at genskabe en tidligere Adidas-kampagnevideo.
Du kan se nyfortolkningen af den originale Adidas-film herunder.