Sådan iklæder du dig efterårets 90’er-tendens

Inspireret af 1990’ernes mest hypede kampagner og toneangivende personligheder får du et indblik i en æstetisk tidslomme

gucci 90er
© Gucci S/S96 / Mario Testino

1990'ernes minimalisme er på banen igen og hele verden elsker tendensen. Alle de internationale modehuse hyper årtiet som aldrig før – både moden på catwalken og den på gaden.

90’ernes mode var frem for alt enkel, skulpturel, minimalistisk, clean og med gennemtænkte detaljer, som fik lov at stå frem. Linjerne var delikate og sexede og farverne velovervejet og markante.

Selvom 90’erne er smart, clean og minimalistisk, vil vi dog alligevel undgå årtiets kult-items såsom buffalo-støvlen, den ultrakorte mavebluse og tattoo-halskæden lavet af plastik. Alle tre items er med garanti på vej tilbage i modebilledet, især hos de helt unge, men et koncept må aldrig overgå den sunde fornuft ...

Tiden er berømt for dens skæren-ind-til-benet og overlegne æstetik, set i de legendariske kampagner hos modehuse som Prada, Calvin Klein, Gucci, Chanel og Miu Miu.

Når det gælder toneangivende ikoner for perioden tæller 90’ernes guldgruppe Kate Moss og Natalie Portman, som begge skærer igennem med deres elegante skikkelser og flair for god stil.

Begge kvinder fremstår yderst sofistikerede og de kan bære et enkelt look mere sexet og forførende end nogen andre. Både Moss og Portman var oftest klædt i basic tøj i en symfoni af neutrale farver, beige, sort/hvid og et hint af rød. Ofte iført et 90’er-signaturlook: en modernistisk tube-nederdel og en langærmet T-shirt eller tanktop.