
Derfor er det okay at være grim
Ja, du læste rigtigt. Læs om den største og mest overraskende trend anno 2018
AfModen og hele den måde, vi taler om den på, er i hurtig forandring. Det ses helt nedefra, i forhold til hvem der bliver morgendagens store stjerner på Instagram og den måde, de påvirker moden og designere på, hvilke historier og brands de yngste favoriserer på Snapchat, og ikke mindst i modens ældgamle hierarki: magasinerne. Platformen Business of Fashion afholder nu BoFVoices, en konference med de mest toneangivende mennesker fra branchen, der taler om forandring og deler viden ud til studerende. I Storbritannien har britisk Vogue med den nye chefredaktør, Edward Enninful, lanceret #newvogue, der vakte opsigt allerede fra start, da magasinet havde den store aktivist og grundlægger af Gurls Talk, Adwoah Aboah, på forsiden. Om Enninful for alvor får ændret magasinet er endnu for tidligt at vide – et af hans primære formål har været at udvide redaktionen med en stor vifte af såkaldte ‘contributing editors’ for at sikre, at der kommer mere alsidig repræsentation ind på siderne af et magasin, der traditionelt set har været til den mere konservative side.
I USA er magasinet på alles læber netop nu Teen Vogue, der på under et år igen er blevet en særdeles vigtig stemme, ført an af den kun 30-årige redaktør Elaine Welteroth (følg hende på Instagram, seriøst). Hun betragter konsekvent moden og livsstilsmagasinerne som en platform for ungdom, aktivisme, politik og diversitet og har blandt andet fået Hillary Clinton til at være gæsteredaktør på magasinet.
Der er masser af små undertendenser, enkelte beklædningsgenstande, der bliver hippe, og farver, du ikke kommer til at undgå (som for eksempel gul, som du lige så godt kan vænne dig til). Men moden er i opbrud – i hvert fald den mode, der er med til at sætte en kulturel dagsorden. Og derfor er tendenserne det også. De tre tendenser, der er tydeligst for den kommende sæson (og faktisk nok ret langt ind i fremtiden) handler nemlig ikke om ét stykke tøj. De handler ikke om, hvad du skal gå i. I stedet sætter de rammen for, hvorfor du skal gøre det. For det er på tide at trække tre ting frem fra modeskuffen: Tøj, der oser af sex, selvtillid og kropspositivitet. Tøj, der er klassisk, tidløst. Og ikke mindst ting, der kan være grimme. Eller grim-flotte. For ja, det grim-flotte er et begreb.
Se bare på Gucci, der over de seneste år har lavet meget få variationer rent designmæssigt og har skabt et æstetisk univers, der gør, at man aldrig er i tvivl om, hvem afsenderen er. Det samme kan siges om de seneste kollektioner fra Balenciaga, ligesom Chanel – klassikeren over dem alle – Prada og Dolce & Gabbana altid taler deres tydelige sprog. Det er med til at understrege, at designere ikke længere nødvendigvis skal springe fra a til z fra den ene sæson til den anden eller altid skal opfinde den dybe tallerken. For hvem har mulighed for det i længden? Samtidig er der hos blandt andre Alexander McQueen, Céline, Loewe og Max Mara fokus på trenchcoats, ligesom Off-White, Balenciaga og Hermès kigger mod 50’ernes pencilskirts – klassikere, der holder mange, mange år frem.
Men vigtigst af alt er det sexede i højere og højere grad forbundet ikke til kvindekroppen som sådan, men til kvinden, der bærer tøjet – i alle hendes former. Selv modebranchen og trendforecasterne kunne ikke forudse #metoo, men ikke desto mindre er det også med til at ændre, hvordan vi taler om tøj og påklædning. For hvor der tidligere har været fokus på, at designerne dikterede en farve, en sko og et snit, så handler det nu i højere grad om, at modehusene siger: ‘Hey, det her er vores æstetik og vision. Den kan du gribe eller lade være. Men det er helt op til dig. Vær dig selv.’ Som den fantastiske og hypede amerikanske manuskriptforfatter, komiker, skuespiller og feminist Tracee Ellis Ross siger i en nylig video lavet af amerikanskVogue: “Beauty is about having choice.”
Det ‘grimme’ har også nået de store, toneangivende modehuse, blandt gennem stylisten Lotta Volkova, som især er blevet kendt for sit arbejde med Vetements, der som brand også har sat det uskønne på dagsordenen ved at samarbejde med en række brands, der tidligere hørte fortiden og den ‘dårlige smag’ til, som Juicy Couture, Champion og Schott NYC. Balenciaga har genoplivet crocs med plateau (du gør det ikke!), og Gucci laver syntetiske, perlebesatte joggingsæt, der mest af alt ligner noget fra en 80’er-campingplads. Jeg er sendt tilbage til mine slut-90’er, tidlige 00’ere ungdoms-halfester med DJ Encore i Kirke Hyllinge Hallen. Det er grillz på tænderne, det er kropsåbninger, det er det vulgære og det trashy. Og det er det med attitude, uden at undskylde, med masser af selvironi og med så meget personlighed, at det holder hele vejen igennem.
Det tegner en ny tid for moden og ikke mindst for dens potentiale til at skabe forandring. Lige der beholder moden sin relevans som magtfaktor, som kommunikationsmiddel, som forandringsskabende kraft. Og det er derfor, den er så fascinerende.