© Wenn.com

Hårtendens fra glemmebogen får kæmpe comeback

Flere af de store modehuse har taget tendensen til sig, og vi er også hoppet med på bølgen. Skal du være med?

Uanset om den er lavet af plastik eller læder, dækket med ornamenter, pels, perler eller blomster, har hårbøjlen indtaget foråret. Den kan dateres helt tilbage til de gamle grækere og har haft Alice fra Eventyrland og Hillary Clinton fra Det Hvide Hus som bannerførere, og nu har den fået en næsten aristokratisk opdatering takket være det italienske modehus Prada.

Tendensen med legende og iøjnefaldende tilbehør i håret er langtfra slut endnu. Men i år må de populære scrunchies og hårspænder dele førstepladsen med en ny favorit: hårbøjlen.

Hårbøjlen har i lang tid primært været forbundet med børnefrisurer, men nu har de internationale modehuse fortolket accessorien i forskellige variationer, der er alt andet end barnlige, men derimod udtrykker elegance, vovemod, aristokrati og kant. Og så kan de redde enhver dårlig hårdag.

© Anna Stokland / Prada SS19

Fra olympen til børnegarderoben

Hårbøjlens forfædre går tilbage til omkring 475 f.Kr., hvor de gamle grækere og romere bar kranse ved specielle lejligheder. Springer vi et godt stykke frem i tiden, nærmere bestemt til begyndelsen af det 20. århundrede, var hårbånd gået fra at være primært for mænd til at være yderst populære blandt kvinder.

En af bannerførerne for denne tendens var hovedpersonen i Lewis Carrolls novelle Through the Looking Glass. Nemlig den kønne pige Alice, der med en bred sort hårbøjle holder sit lyse hår væk fra ansigtet, hvilket har medført, at hårbøjlen den dag i dag kaldes et ‘Alice Band’ i England.

I 20’erne var det især stramme hårbånd rundt om hovedet – og gerne pyntet med en fjer – der dannede mode, men op gennem 50’erne og 60’erne begyndte mange unge kvinder at bære plastikhårbøjler, der var behjælpelige med at holde håret tilbage under bilkørsel. I 90’erne var det den takkede elastik-hårbøjle, der prydede diverse frisurer.

© Anna Stokland / Miu Miu SS19

Herefter forsvandt hårbøjlerne mere eller mindre fra modescenen, og op gennem 00’erne og start-10’erne optrådte de primært i børnefrisurer gerne påsat diverse figurer og sten.

Dog slog den altid stilfulde Upper East Sider Blair Waldorf fra Gossip Girl i slut-00’erne et slag for hårbøjlen, da hun igen og igen kombinerede den med quiltede Chanel-frakker og små farverige Gucci-kjoler.

Aristokrater anno 2019

Og nu har hårbøjlen så indtaget modehusenes forår/sommer 2019-kollektioner. Hos Rodarte og Dolce & Gabbana er bøjlerne prydet med store blomster, hos Gucci er de udformet som volu- minøse tiaraer, hos Simone Rocha er bøjlerne besat med perler og fjer, hos Miu Miu med similisten, og hos Rick Owens er stilen helt minimalistisk med tynde, arkitektoniske bånd.

Men især er det Pradas puffy statement-hårbøjler, der for alvor har skabt den hårhype, som lige nu ses efterlignet hos de fleste highstreet-butikker. Pradas bud på hårbøjlen er voluminøs og i silke, og så er flere af dem beklædt med elegante nitter og mønstre, der leder tankerne hen på både franske og russiske aristokrater.

At hårbøjlerne både er et friskt pust og samtidig noget nostalgisk, udtrykker Pradas hårstylist Guido Palau også, idet han kalder modehusets populære fortolkning af hårpynten for 60’er-inspireret, men samtidig futuristisk. Han viser også, hvordan hårbøjlen kan bruges til at forkorte panden, hvilket giver en drenget effekt til ansigtet, der passer godt til den ellers meget feminine hårpynt.