
Hårtendens fra glemmebogen får kæmpe comeback
Flere af de store modehuse har taget tendensen til sig, og vi er også hoppet med på bølgen. Skal du være med?
Af — 11. april 2019Uanset om den er lavet af plastik eller læder, dækket med ornamenter, pels, perler eller blomster, har hårbøjlen indtaget foråret. Den kan dateres helt tilbage til de gamle grækere og har haft Alice fra Eventyrland og Hillary Clinton fra Det Hvide Hus som bannerførere, og nu har den fået en næsten aristokratisk opdatering takket være det italienske modehus Prada.
Tendensen med legende og iøjnefaldende tilbehør i håret er langtfra slut endnu. Men i år må de populære scrunchies og hårspænder dele førstepladsen med en ny favorit: hårbøjlen.
Hårbøjlen har i lang tid primært været forbundet med børnefrisurer, men nu har de internationale modehuse fortolket accessorien i forskellige variationer, der er alt andet end barnlige, men derimod udtrykker elegance, vovemod, aristokrati og kant. Og så kan de redde enhver dårlig hårdag.
Men især er det Pradas puffy statement-hårbøjler, der for alvor har skabt den hårhype, som lige nu ses efterlignet hos de fleste highstreet-butikker. Pradas bud på hårbøjlen er voluminøs og i silke, og så er flere af dem beklædt med elegante nitter og mønstre, der leder tankerne hen på både franske og russiske aristokrater.
At hårbøjlerne både er et friskt pust og samtidig noget nostalgisk, udtrykker Pradas hårstylist Guido Palau også, idet han kalder modehusets populære fortolkning af hårpynten for 60’er-inspireret, men samtidig futuristisk. Han viser også, hvordan hårbøjlen kan bruges til at forkorte panden, hvilket giver en drenget effekt til ansigtet, der passer godt til den ellers meget feminine hårpynt.