© Anna Stokland

Her er tendensen til dig, der elsker klassikere

Mange af de store modehuse vender tilbage til en trend med fokus på tidløse design, rene materialer og detaljen, der gør hele forskellen

15. januar 2019 af Camilla Larsson

Minimalismen har på ny fået vind i sejlene på modescenen, og vi hylder igen klassikere som trenchcoaten, herrebukserne, cashmerestrikken og den hvide skjorte. Det er trygt og godt i mylderet af tendenser og kollektioner. 

© Anna Stokland / Tibi SS19

Med modens skærpede tempo og dens langt kortere cyklus, hvor nye tendenser opstår, før de forhenværende når at forlade catwalken, ser flere og flere mærker med det klassiske, tidløse og langtidsholdbare som bærende idé, dagens lys. Der bliver arbejdet med begreber som carryovers (en style, der fortsætter), og du kan med ro i sindet købe strikken eller T-shirten, du også købte sidste sæson. 

Udvalget af basismærker med netop denne stærke tro på det enkle og klassiske udtryk er blevet markant større og udgør igen en væsentlig del af både mellem- og high end-skalaen af modebrands. Sidst, vi så det, var tilbage i 90’erne med Jil Sander, Calvin Klein, Prada, Helmut Lang og Donna Karan, hvor kvinder som Carolyn Bessette Kennedy, Gwyneth Paltrow og topmodellen Kirsten Owen var ikoniske muser for retningen. 

© Anna Stokland / Lemaire SS19

I dag har vi fået mærker som Totême, InWear, Lemaire, The Row og Victoria Beckham og de noget nyere navne som Pallas, Deitas, Gabriella Hearst og Khaite. De nyfortolker velkendte klassikere i gode og rene materialer i kvaliteter, der er gået en ekstra mil for, og med detaljer, der gør hele forskellen. På designposterne sidder ildsjæle og modehjerter, der formentlig brænder lige så meget for deres fag, som både Demna hos Balenciaga og Alessandro hos Gucci, men hos de nye klassiske mærker handler det ikke om at lave kreative, opsigtsvækkende design, men om at ramme den helt rigtige balance mellem, hvad der på den ene side er en klassiker, og på den anden side er det, du alligevel mangler i din garderobe. 

Ligesom bevægelsen i 90’erne henter designerne inspiration i kunst og arkitektur med skulpturelle silhuetter og intelligente former, der gør, at det enkelte item skiller sig ud, og det, der gør looket eksklusivt, er de små detaljer som den helt rigtige lynlås, knap eller drapering. 

© Anna Stokland / Jil Sander SS19

Der er dog en væsentlig forskel fra minimalismen i 90’erne og vores dragen mod det langtidsholdbare i dag, nemlig de etiske overvejelser i forhold til miljøet og vores forbrug, der fylder mere og mere. Problemstillinger, der langtfra løses ved blot at skære i mængden af garderobebøjler eller klæde os bæredygtigt og klassisk, men udviklingen kan aflæses som en lille politisk stillingtagen til brug og smid væk-kulturen. 

De nye klassikere modsvarer behovet for noget vedholdende og substantielt, når vi åbner vores klædeskab – et behov, der også kom til udtryk med reaktionen på Phoebe Philos exit hos Celine, hvor Hedi Slimanes nye take på modehuset for nylig resulterede i hashtagget #oldceline, der hylder tidligere Céline-klassikere og understreger en enkel og klassisk silhuet. 

Måske er du interesseret i ...

Gør som 24.000 andre

Seneste