Hooligan-mærke indtager modebilledet

Først var brandets tilhængere mandlige hooligans – nu er det modeglade kvinder. Læs med, og se det overraskende mærke, der vinder frem i modebilledet

Du vil se dette hooliganmærke overalt
© Victor Jones

Måske er du ikke bekendt med brandet Stone Island, men det er værd at stifte bekendtskab med, da mærket i stigende grad vinder frem i modebilledet.

Siden Stone Island blev grundlagt i 1982 har brandet haft en skiftende fanskare. Stone Island blev skabt som et sportsbrand og kom hurtigt til at have hjemme i fodboldens verden – dog ikke på banen, men på tilskuerrækkerne. I 90'erne var brandet særligt populært blandt engagerede og voldelige fodboldfans, også kendt som hooligans. Det medførte, at mærket også overgik til fiktionens verden, hvor det blev brugt i såkaldte hooliganfilm, som et af hooligansenes kendetegn.

Stone Island skaber alt fra jakker og sweatshirts til sko og skjorter. Brandets logo er et grønt kompas med associationer til et uniformslignende emblem, hvilket giver tøjet et autoritært og råt look.

Selvom Stone Island er et herremærke, er det blevet populært hos kvinder, som ofte finder ting i mændenes afdeling, for at mikse det rå og det feminine.

Hvis du går rundt med en hooligan i maven, eller bare synes kompaslogoet er pænt, kan du se Stone Island in action herunder.