Modekampagner skudt på... en iPhone

De lange perioder i lockdown tvang mange brancher til at tænke kreativt, når det kom til løsning af arbejdsopgaver. I modebranchen kom den kreative tænkning særligt til udtryk i produktionen af billedmateriale, hvor man hurtigt fandt ud af, at man med så lidt som en iPhone i hånden kan skabe billeder på lige fod med de bedste.

bella_hadid_iphone_shoot
© vogue
suzanne_koller_malene_birger
© @bymalenebirger

Suzanne Koller for By Malene Birger

Kampagnebillederne til den nye AW22 kollektion fra By Malene Birger er skudt af den ikoniske stylist og art director, Suzanne Koller. Fotoserien bærer tydeligt præg af, at det er en erfaren og talentfuld fotograf, der står bag kameraet, men hvad man ikke lige spotter ved første øjekast er, at billederne er taget med en ganske almindelig iPhone.

Graden af kvalitet, som Suzanne har opnået med telefonen er super beundringsværdig og står tilbage som et bevis på, at det ikke er kameraet men personen bag, der sætter grænserne for, hvad man kan skabe.

vera_van_erp_zara
© @veravanerp

Vera Van Erp for Rabens Saloner og Zara

Et fantastisk eksempel på, hvor langt man kan komme med noget så simpelt som en iPhone er de flotte billeder som Vera Van Erp har taget. Den danske model sørger selv for styling og fotografering på sine self-shots, som hun blandt andet har lavet for brands såsom Zara og Rabens Saloner.

bente_oort_cr_magazine
© bente Oort

Bente Oort for CR Magazine

BENTE OORT NEEDS TO GO OUT!

Sådan lyder overskriften på fotoserien, som den hollandske model skød for CR Magazine under lockdown. Den eneste person, som var til stede under skydningen var Bente selv, som var udstyret med en iPhone 11 Pro Max.

Resultatet blev til en interessant og helt igennem genial fotoserie på hele 15 billeder, hvor Bente ses poserende i et væld af forskellige looks, som hun selv har stylet fra bunden af.

bella_hadid_iphone_shoot
© vogue

Bella Hadid for Jacquemus

Forestil dig et photoshoot, hvor model og fotograf befinder sig på to vidt forskellige lokationer, og det eneste der forbinder dem er FaceTime. Det lyder måske ikke lige umiddelbart som det smarteste setup, men det er ikke desto mindre sådan, at kampagnebillederne til Jacquemus SS20 kollektion blev taget.

På den ene side af kameraet (eller skulle man sige skærmen) sad fotograf, Pierre-Ange Carlotti, og designer, Simon Porte Jacquemus, og på den anden side modellen Bella Hadid. Der var ingen stylister eller makeupartister til stede på skydningen - kun Bella Hadid, et tomt rum, og en iPhone.

Vi synes resultatet er særligt imponerende, når man tager i betragtning at fotograf og model ikke kunne være i samme rum.