Ny trend giver dig meget mere makeup for pengene

Dine makeupprodukter kan bruges til langt mere, end man skulle tro. Se her, præcis hvor meget du kan få ud af ét enkelt produkt.

Makeup glossier
© Glossier

I skønhedsverdenen florerer der stadig flere ‘du burde’ frem for ‘gør, hvad du har lyst til’. De formanende makeupdogmer med rødder i smart marketing fra 80’erne og 90’erne virker i dag forældede og har på mange måder skabt en industri, der kan siges at kapitalisere på vores frygt for at bruge produkterne forkert hjemme foran spejlet. Heldigvis har både nye og veletablerede makeup-mærker de seneste par år forsøgt at gøre op med det – og med stor succes. Tænk bare på Glossier, som beviser, at onlinekommunikation gøres bedst i øjenhøjde med brugerne, Gucci, som står for unisexprodukter og et univers, der rummer alsidig makeup og ditto skønhedsidealer, og YSL, som hylder individualiteten med sloganer som ‘There are no beauty rules except being yourself’.

En af grundene til, at skønhedsverdenen omfavner individualitet som aldrig før, kan formentligt tilskrives platforme som Tik Tok og Instagram, hvor alle og enhver kan bidrage med egne kreative indspark til, hvordan makeup kan bruges på en unik måde, uanset om evnerne rækker til at male regnbuer på øjenlågene eller blot at lægge den klassiske sorte eyeliner på en sjov og anderledes måde. Det er derfor på tide at slippe berøringsangsten, for når du selv laver reglerne, er det svært at gøre noget forkert. Så spring ud i det, og mangler du alligevel inspiration til eksperimenterne, har skønhedsredaktør Marie Alkestrup nogle bud på, hvordan makeup-pungens indhold kan vendes på hovedet og bruges på nye måder. Se med i videoguiden og galleriet nedenfor.