Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Gigi Hadid, Vogue Netherlands © Wenn.com

5 overraskende grunde til, at du er træt hele tiden

Får du dine 8 timers søvn, men føler dig stadig træt? Det er der en god grund til

Sover du i nærheden af otte timer om natten, men føler dig stadig træt? Det findes der formentligt en god forklaring på.

Det er nemlig ikke kun søvn, der påvirker, om du er træt eller ej; Faktorer som koffeinindtag, træning og afslapning påvirker også dit daglige energiniveau.

Herunder har vi samlet fem overraskende, men hyppige årsager til, hvorfor du er træt hele tiden – og hvordan du kan få mere energi i hverdagen.

1. Du drikker for meget kaffe

Bare rolig, du behøver ikke kvitte den sorte superdrik helt, men du vil få mere energi af at skrue ned for indtaget. Hvis du drikker for meget kaffe, bliver din krop afhængig, og du vil løbende drikke mere og mere, og få svært ved at klare dig uden.

Derfor kan du godt starte dagen med en kop morgenkaffe, men spring kaffen over om aftenen.

Tip! Få effekten af din kaffe til at vare i længere tid ved at tilsætte en dråbe kokosolie. Det får din krop til at optage koffeinen langsommere og sørger for en vedvarende energiforbrænding i løbet af dagen.

2. Du slapper ikke nok af

Det er vigtigt at sætte tid af til at slappe af – hver eneste dag. Det behøver ikke være lang tid, men afsæt som minimum nogle minutter til at lave noget, der hjælper dig med at koble fra, hvad end det er at høre en god sang eller lave dine foretrukne yogaøvelser.

3. Du får ikke nok vand

Undersøgelser viser, at dehydrering kan gøre det sværere at fokusere og have en negativ indvirkning på dit energiniveau. Husk derfor at drikke nok vand i løbet af hele dagen.

4. Du træner ikke

Selvom træning nok er det allersidste, du orker efter en lang arbejdsdag, vil fysisk aktivitet gøre dig friskere – både umiddelbart efter træningen og på sigt.

Hvis du trænger regelmæssigt, vil dit energiniveau stige. Kombinér træning, der får din puls helt op, med mere afslappende motionsformer som en gåtur med din veninde.

5. Du tænker ikke over din kost

Din kost påvirker din søvn. Hvis du har svært ved at falde i søvn, bør du undersøge, hvilke vitaminer du får gennem kosten – og hvilke, du får for lidt af, og skal arbejde på at få ind i dine måltider og/eller indtage som tilskud.

Det er vigtigt, at du altid er opmærksom på at spise varieret og afbalanceret, så din kost både indeholder massevis af grøntsager, fedt, kulhydrater og proteiner.

Undgå for så vidt muligt sukker, da det vil få dit energiniveau til at styrtdykke, når effekten aftager.

Mere om Sundhed? Få Costumes nyhedsbrev