5 tegn på, at din træning virker – selvom vægten er den samme

Tallet på badevægten er ikke eneste indikator for, om din træning virker. Lær at aflæse din krops små tegn på, at din sunde livsstil bærer frugt

Sex And The City træning © Sex And The City
1 / 6

Når vi beslutter os for at leve sundere, træne og skære ned på snacks og alkohol, vil vi gerne se resultater.

Efter lang tid i planken, på løbebåndet og i salatbaren er det frustrerende, hvis tallet på badevægten forbliver uændret – eller endnu værre: Hvis det stiger.

Badevægten er ikke den eneste indikator for, hvorvidt din træning virker. I takt med, at du bliver sundere, viser din krop små tegn derpå.

Læs med, og bliv klogere på, hvad du skal kigge efter. Hvis du kan nikke genkendende til ét eller flere af følgende tegn, er du på rette vej.

Når du træner, får du mindre trang til junk-food © Sex And The City
2 / 6

1. Din trang til junkfood er mindre

Hvis din hungren efter edamamebønner, mandler og jordbær er større end din trang til pomfritter og pizza, er du på rette vej.

Når du begynder at spise sundere, bliver din trang til at spise sukker og forarbejdet mad nemlig formindsket. Du kan faktisk træne din krop til at længes efter sund mad i stedet for usund mad.

Når du starter din træning bliver du hurtigt stærkere © Million Dollar Baby
3 / 6

2. Du er blevet stærkere

Hvis du er begyndt at løfte vægte, vil du hurtigt opleve, at du kan klare mere og mere. Når du begynder at træne dine muskler, kan du nemlig se og mærke forskel allerede efter to til tre uger.

Når du træner føler du dig mere udhvilet © Venner
4 / 6

3. Du føler dig udhvilet

Motion forstærker ikke blot din energi i dagstimerne, endvidere forbedres din søvn. Når du dyrker en sund og aktiv livsstil falder du hurtigere i søvn, du sover længere og din søvn er dybere. Så hvis du netop er begyndt at træne, vil du opleve, at du sover bedre om natten.

Træning fører til ændringer i din appetit © Gilmore Girls
5 / 6

4. Din appetit er forandret

Hvis du er begyndt at bruge mange timer i fitnesscenteret, er du måske ikke så sulten, som du plejer. Eller også er du ved at dø af sult.

Motion kan nemlig have begge virkninger: Nogle mennesker oplever at miste appetitten, mens andre er sultne som aldrig før. Hvis dit mål med træningen er en smallere talje, er den konstante trang til mad frustrerende, men dog naturlig – jo mere du træner, desto mere har din krop brug for mad, så den kan blive ved med at forbrænde kalorier.

Går du til spinning, vil dine jeans føles strammere over lårene © Bridget Jones' Dagbog
6 / 6

5. Dine jeans sidder anderledes

Dine jeans sidder ikke nødvendigvis løsere, fordi du er begyndt at træne. Men med tiden kan de komme til at sidde anderledes afhængig af, hvordan du træner.

Hvis du for eksempel går til spinning vil du muligvis opleve, at dine jeans føles en smule strammere, fordi spinning træner din lårmuskler og dermed opbygger du muskelmasse.

Mere om Sundhed? Få Costumes nyhedsbrev