© Getty Images

De største madtrends i 2019

Glæd dig blandt andet til avocado-is, müsli til tarmen og masser af omega-3

30. november 2018 af Amira Høg Daimar

Avocado-is, tang og grøn tankegang. 

Den amerikanske supermarkedskæde Whole Foods, der specialiserer sig i økologiske produkter, har offentliggjort en rapport over de nye madtrends, som vi dominere 2019. Herunder ser vi nærmere på fem af dem. 

1. Sund is 

Der er noget trygt og klassisk ved en kugle vaniljeis, men flere og flere efterspørger nye og mere spændende smagsvarianter. I det nye år vil vi se meget mere til is baseret på avocado, humus, tahin og kokosvand, og der vil desuden komme langt flere veganske varianter. De nye is betyder ikke blot et større udvalg af smage, men også færre kalorier og flere proteiner. 

2. Alt godt fra havet

Mens mange er vilde med fisk og skalddyr, er der imidlertid færre, som spiser havets grønne planter. Det bliver der lavet om på i 2019, hvor tang i højere grad vil vinde indpas i den vestlige verden. Derudover vil alger og snacks af tørret fiskeskind eftersigende også blive mere populær spise. Hvem sagde omega-3?  

3. Müsli til tarmen 

Probiotika har længe været en fremtrædende trend i både mad- og skønhedsverdenen, da det er nøglen til en god tarmflora, en smukkere hud og et stærkere immunforsvar. Indtil videre har fokus hovedsageligt været på probiotika i form af de mælkesyrebakterier, du finder i køledisken, kosttilskud, samt supersunde drikke som Kombucha.

I 2019 finder probiotika også vej til madvarer uden for køledisken, heriblandt müsli, supper, barer, nøddesmør og havregrød. 

4. Plantebaseret mad

Det er næppe gået din næse forbi, at flere og flere vælger kød enten helt eller halvt fra. Nogle er fleksitar, andre er veganere, og udvalget af plantebaseret mad vokser og vokser. 

Plantebaseret mad er ikke ligefrem en ny trend, men udvalget af alternativer til kød vil eksplodere i løbet af det kommende år, hvor der blandt andet vil komme svampe-substitutter for bacon. 

5. Grøn indpakning 

Der er ikke kun større fokus på bæredygtighed i modebranchen, men også hos fødevarefabrikanter, der i stigende grad finder grønne alternativer til plastbaseret emballage. Derudover kan du forvente at flere supermarkeder vil opfordre kunder til at tage deres egne poser eller beholdere med til eksempelvis grøntsager. 

Bæredygtighed er også blevet et fokusområde hos flere caféer og restauranter, der er begyndt at droppe sugerør og engangsservice, og alt tyder på, at den grønne tankegang vil blive mere og mere almindelig. 

Måske er du interesseret i ...

Gør som 24.000 andre

Seneste