© Anna Stokland

Derfor skal du gå en tur

Tag din veninde eller kæreste under armen, og tag en pause udenfor med masser af frisk luft. Læs her, hvor sund en gåtur er for dig

3. januar 2015 af Tilde Mariann Andersen

En gåtur om dagen holder doktoren for døren. Den reducerer stress og booster dit humør, og nu, hvor sneakers er blevet fuldgyldigt medlem af enhver skosamling, er der ingen undskyldning for ikke at trave en tur under åben himmel. Det er verdens nemmeste motionsform, og det er ingen sag at få den til at passe ind i din hverdag. Gå hjem fra arbejde, eller stå af bussen et par stop for tidligt på vej på shoppetur.

SPÆNDT SOM EN FJEDER
En rask gåtur på 20 minutter - ikke så rask, at du sveder, bare lige, så du bliver varm. det er en del af den behandling, søren Ballegaard, seniorforsker og læge ved klinikken Ull Care, ordinerer patienter, der lider af stress. Gennem sin forskning har han påvist, at gåture er en af de ting, der forebygger og reducerer den invaliderende tilstand. Han sammenligner en stressramt hjerne med en hårdt spændt fjeder: 

“Hvis fjederen er spændt, kan man lave en toppræstation. Man kan tænke og handle hurtigere, og når det er overstået, slapper fjederen af og bygger ressourcer op til at blive spændt en gang til,” siger han. “I vores moderne tider med højt tempo på mange fronter er fjederen spændt for ofte og får ikke tid til at restituere. Pludselig er den også spændt, når vi sover, så organismen, nervesystemet og hjernen stadig kører i for højt gear, når vi skal slappe af,” siger lægen.

Og det er usundt for din hjerne og din krop. Koncentrationsbesvær, hovedpine, ondt i maven, dårligt humør - det er det, der følger med, når din fjeder er spændt for hårdt og for længe. Så er det tid til at gå en tur i frisk luft.“Du får et fix, når du går en tur. Der frigøres nogle hormoner i hjernen, der skubber til den der fjeder, og det aktiverer restitutionsfasen og får stressniveauet til at falde,” forklarer Ballegaard.

1,2 ... 10.000 SKRIDT

Der er endnu en bonus: En af de fysiske effekter ved en gåtur hver dag kan du aflæse på din badevægt. En gåtur tæller også som motion. “Ved en times gang om dagen kan du forbrænde op til et halvt kilo fedt om ugen,” siger Kim Skovholm. Ideelt skal du tage mellem 10.000 og 15.000 skridt hver dag. Det svarer til mellem syv og 10,5 kilometer.

Lyder det voldsomt? På en times gåtur tilbagelægger du fem kilometer, og så er der alt det løse: turen fra computeren op til kaffemaskinen, når du er på job, meterne ud til postkassen, når du henter post, og alle de skridt, du tager rundt i Netto, når du køber ind. De tæller også, og pludselig har du gået mange tusind skridt helt uden at lægge mærke til det - og uden at få sved på panden.

COSTUME ANBEFALER TRE APPS TIL GÅTUREN
Moves
: Moves tæller dine skridt og holder øje med, hvor du har bevæget dig hen i dagens løb. Appen registrerer også, når du cykler og løber. Det tæller jo også. Appen er gratis.

Storytel: For 99 kroner om måneden har du adgang til et kæmpe udvalg af både danske og udenlandske lyd- bøger. Så er du godt underholdt på turen.

Spotify: Lav playlister med dine yndlings- sange, eller lyt dig igennem klassikere, du ellers aldrig får hørt. Du kan høre musik gratis, hvis du kan affinde dig med reklamespots mellem sangene - eller købe et abonnement til 99 kroner om måneden og slippe for reklamerne.

Gør som 24.000 andre

Seneste

Måske er du interesseret i...