Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

D-vitamin mangel og kosttilskud © Anna Stokland

Derfor skal du huske din D-vitamin

Føler du dig træt og uoplagt, kan det hænge sammen med mangel på D-vitamin.

D-vitamin fremhæves vinter efter vinter som et af de vigtigste vitaminer til opretholdelse af et godt helbred, da det er en væsentlig del af vores immunforsvar. Blandt andet anbefaler Sundhedsstyrelsen ældre og gravide, hvis helbred kan være nedsat, at tage et forebyggende tilskud D-vitamin. Ligedes rådes der også til, at folk med mørk hud tager et tilskud D-vitamin om vinteren, fordi den mørke hud med meget pigment ikke danner lige så meget D-vitamin som den lyse.

Har du følt dig lidt træt, kan det måske hænge sammen med mangel på D-vitamin. Nu gør vi dig klogere på det vigtige vitamin ved at besvare følgende:

* Hvad er D-vitamin?
* Sådan opdager du mangel på D-vitamin?
* Sådan får du D-vitamin via din kost?

Hvad er D-vitamin?

D-vitamin er væsentligt for kroppens optagelse af calcium, som hjælper muskler, knogler og nerver. D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, som dannes i kroppen via kosten og i huden ved hjælp af sollys. Da sollys er en væsentligt kilde til D-vitamin, vil de fleste af os have nok D-vitamin i kroppen om sommeren, hvor bare 15 til 30 minutter i sollys hjælper til at danne det vigtige vitamin. Det er dog en anden historie om vinteren, særligt på vores nordlige breddegrader, hvor dagene er mørke og korte. Her er det derfor kun kosten, som kan hjælpe på dannelsen af D-vitamin om vinteren.

Sådan opdager du mangel på D-vitamin?

Har du mistanke om at være i mangel af D-vitamin, lyder rådet på at skrue op for indtaget af D-vitamin fra din kost eller i form af et tilskud med D-vitamin fra begyndelsen af efteråret og frem til april. Mangel på D-vitamin kan blandt andet vise sig som en følelse af træthed i knoglerne, manglende energi og øgede muskelkramper på grund af lavere calciumkoncentration i blodet. Ifølge Sundhed.dk får vi danskere generelt ikke nok D-vitamin fra kosten. Er du i tvivl om, hvorvidt du er i D-vitamin-mangel, kan du bestille en tid hos lægen, som kan måle dit niveau via en blodprøve.

Få D-vitamin gennem kosten

Da D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, findes det primært i fede råvarer som fed makrel, laks, sild, ål og laks eller margarine, smør, æg og ost. Det findes stort set ikke i planter og kun i begrænsede mængder i fedtfattige mejeriprodukter.

D-vitamin laks © Unsplash
1 / 1

Vil du være sikker på at få D-vitamin fra din kost, så skal der fed fisk på menuen, som blandt andet tæller makrel eller laks. Det giver jo en god undskyldning for at bestille sushi lidt oftere.

Kosttilskud med D-vitamin

Da det kan være svært at få dækket sit D-vitamin behov gennem fødevarer alene, kan du også supplere med et tilskud D-vitamin. Tager du et tilskud, skal det indtages i forbindelse med måltider, der indeholder fedt, så du er sikker på at D-vitaminet optages optimalt. Den anbefalede dosis er ti mikrogram hver eller hver anden dag, for gravide hver dag. Der vil typisk gå et par måneder, før du kan mærke effekten af tilskuddet med D-vitamin, hvorefter du gerne skulle føle dig friskere og mere veloplagt.

Kan man tage for meget D-vitamin?

Ja. Du kan tage for meget D-vitamin, men så skal du op på 100 mikrogram per dag. Tegnene på for meget D-vitamin kan være kvalme, hovedpine og forstoppelse.

Mere om Sundhed? Få Costumes nyhedsbrev