Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Stress © Vogue China

Er du stresset? Disse ting får dig til at slappe af

Har du svært ved at slappe af, når hverdagen bliver hektisk eller uoverskuelig? Læs med her, hvor vi har samlet 9 brugbare og enkle tips

Stresser du lidt for meget på arbejdet eller studiet? Og har du svært ved at slappe af, hvis tingene først er blevet uoverskuelige? Vi ved, det er lettere sagt end gjort, men med få og simple tricks kan du faktisk snyde kroppen til at blive mere afslappet.

Læs disse ni enkle tips, som vil få dig til at slappe af, når du går på studiet og knokler med den ene hårde opgave efter den anden eller sidder på arbejdet med en masse deadlines hver eneste dag.

1. Lyt til musik

Sæt noget afstressende musik på – det kan være meditationsmusik, klassisk klavermusik eller denne sang. Tempoet i musikken vil påvirke din hjerterytme og dermed få dig ned i gear, hvis du er stresset.

2. Fokuser på din vejrtrækning

Generelt er det en god idé at være opmærksom på din vejrtrækning, og det er en effektiv måde at få kroppen til at være mere afslappet. Tag et par dybe indåndinger, og fokuser på at trække vejret langsomt.

3. Ring til en ven – og tænk på noget andet

Gå udenfor, og træk noget frisk luft, imens du ringer til en ven eller en anden person, du holder af. Bare det at høre deres stemme vil få dig til at slappe mere af og tænke, at det hele nok skal gå.

4. Giv dig selv massage

Når du er stresset, afspejler det sig ofte i spændinger i nakken og skuldrene, så tag derfor en pause, hvor du giver dig selv massage. Det kan gøres ret diskret, imens du sidder på kontorstolen, og det vil gøre dig mere afslappet og mindre anspændt.

5. Tag en pause

Tag et par minutter, hvor du laver noget helt andet end dit arbejde. Tjek, hvad der er sket på Facebook, like et par billeder på Instagram, se en sjov video, eller gør noget andet, der kan få dine tanker væk fra arbejdet. Bare et par minutter er nok til, at du vil føle dig mere afslappet.

6. Drik varm te

Te har en positiv påvirkning på stress og hjælper dig med at slappe af – bare det at holde din hånd på den varme kop vil gøre dig mere afslappet

7. Gå en tur

Rejs dig op – når du skifter stilling eller går en tur hen til kaffemaskinen, hvor du kobler af og kommer væk fra skrivebordet, vil du blive mere afslappet og have et bedre overblik, når du sætter dig igen.

8. Luk øjnene i 30 sekunder

Og forestil dig, at du er et helt andet sted. Et dejligt roligt sted, for eksempel ved havet eller hjemme i din seng. Fokuser på, hvad du ville se og høre på stedet, og træk vejret langsomt. Det vil få dig ned i helt afslappet tempo.

9. Skab dig et overblik

Uoverskuelighed skaber utryghed og forvirring. Ved at skrive dine gøremål ned eller ind på din telefonfår du et overblik over dine opgaver, hvilket vil gøre dig mere afslappet og mindre stresset.

Mere om Sundhed? Få Costumes nyhedsbrev