Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

© Pixabay

Fald i søvn på under 60 sekunder med dette trick

En god nats søvn er essentielt for din sundhed, og nu kan du nemt slippe af med de lange, vågne nætter

Søvnløshed er skadeligt for vores helbred, men mange lider desværre af tilbagevendende lange vågne nætter. Der kan være mange grunde til, at man har svært ved at falde i søvn; forkerte madvaner inden sengetid, for stort forbrug af lysende mobiltelefoner inden sengetid eller stress.

Uanset grunden kan du heldigvis slippe af med søvnløsheden ved at bruge '4,7,8-metoden'. Metoden er en vejrtrækningsøvelse, som forbereder krop og hjerne på, at det nu er sovetid.

4,7,8-metoden

Inden du starter øvelsen, placerer du din tungespidsen lige der, hvor tandkødet møder dine fortænder. Her skal tungen være placeret gennem hele øvelsen.

Metoden går ud på, at du trækker vejret ind gennem næsen i fire sekunder. Derefter holder du vejret i syv sekunder, og til sidst puster du ud gennem munden i otte sekunder. Denne proces gentages fire gange.

Derfor virker det

4,7,8-metoden fungerer, fordi det specielle vejrtrækningsmønster sender en tilpas mængde kemikalier til hjernen samt sænker din puls. De syv sekunder, hvor du holder vejret, tillader du dine lunger at fyldes med ilt og lade denne ilt sprede sig til resten af kroppen.

De otte sekunder, som du bruger på at puste ud, er den vigtigste del af teknikken, og du bør tælle præcist, indtil du mestrer kunsten.

Ved at gentage øvelsen hver aften træner du stille og roligt dig selv til at falde i søvn på komando. Des længere du har øvet dig på teknikken, des hurtigere vil det gå for dig at falde i søvn.

Godnat!

Mere om Sundhed? Få Costumes nyhedsbrev