Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

D-vitamin © Anna stokland

Her er vitaminet, du skal være ekstra opmærksom på lige nu

Kan du mærke trætheden snige sig ind på dig, i takt med at dagene bliver kortere, er det ikke helt tilfældigt – og formentlig er det et tegn på, at du mangler dette vigtige vitamin.

Udbuddet af kosttilskud er større end nogensinde, og de er langt fra alle lige nødvendige. Sørger du for at spise varieret, kan kroppens behov for vitaminer og mineraler nemlig dækkes igennem kosten – på nær ét vigtigt vitamin.

Der findes nemlig Et vitamin, som kan være svært at få nok af, særligt på vores nordiske breddegrader, og mangler du det, kan det mærkes på energien. Vi guider derfor til det vitamin, du bør tænke over at tage som et dagligt tilskud netop nu.

D-vitamin

Om sommeren får de fleste af os rigeligt D-vitamin takket være solens stråler, der hjælper til at danne det i vores krop. D-vitamin hjælper blandt andet til at absorbere kalcium, som styrker vores knogler, ligesom det er en vigtig del af immunforsvaret. Mangel på D-vitamin kan blandt andet vise sig som en følelse af træthed i knoglerne og manglende energi. Ifølge Sundhed.dk får vi danskere generelt ikke nok D-vitamin igennem kosten, og det er derfor et nyttigt supplement til din daglige kost, navnlig i vinterhalvåret.

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin og bliver derfor bedst opløst i kroppen, når det spises sammen med fedt. Vil du prøve at skrue op for indholdet af D-vitamin igennem kosten, skal der følgende på tallerkenen:

  • fed fisk såsom laks, makrel, sild og sardiner
  • æggeblommer
  • fiskelever eller fiskerogn
  • kød
  • fedtstoffer fra for eksempel smør
  • mælk

Dog kan det være svært at få nok D-vitamin igennem kosten alene eller fra solen, især i de mørke måneder fra oktober til april, hvor næsten alle vil have gavn af at supplere med et dagligt tilskud af D-vitamin.

Med et kostilsskud skal du dog være opmærksom på, at man kan tage for meget, hvis du overskrider den daglige anbefalede dosis, som står på dit pågældende tilskud. Til gengæld kan du ifølge Kræftens Bekæmpelse ikke få for meget D-vitamin fra kosten, så her er det bare med at fylde tallerkenen op, og efter et par uger med kosttilskud og eventuelt lidt mere fed fisk burde du kunne mærke, at energien kommer tilbage.