Så meget alkohol kan du drikke og stadig holde den slanke linje
© Sex and the City

Kan man drikke alkohol og holde den slanke linje?

Skal du holde dig fra de våde varer, hvis du ønsker at ændre tallet på badevægten? Ernæringsekspert Michelle Kristensen deler sine bedste tips til et sundt liv med plads til nydelse

22. februar 2019 af Sofie Lindqvist

Tomme kalorier fra alkohol kan hurtigt løbe op, da en enkel drink i godt selskab hurtigt udvikler sig til flere. Men er det egentligt muligt at drikke alkohol, hvis man samtidigt nærer et ønske om at ændre tallet på badevægten? 

For at få svar har vi allieret os med Michelle Kristensen, der er en af Danmarks førende sundheds- og ernæringseksperter. Herunder forklarer hun, hvordan du kombinerer de våde varer med en sund livsstil. 

Michelle Kristensen er en af Danmarks førende sundheds- og ernæringseksperter. 

© Julie Bjarnhoff

Kan man drikke alkohol og stadig holde den slanke linje?

“Ja, det kan man. Det er en stor skrøne, at man skal holde sig helt fra alkohol, når man gerne vil tabe sig. Dog er der jo altså ikke rigtig noget mæthed i alkohol, og man skal ikke lige bælle en halv flaske per dag. Men man kan godt drikke et par genstande om ugen og stadig tabe sig, hvis man spiser meget sundt resten af ugen og sørger for kun at spise, når man er sulten - og ikke hyggespise, når man ikke er sulten.”

Hvor mange genstande kan man indtage om ugen, hvis man ønsker at tabe sig?

“Jeg anbefaler mine MK-campere (deltagere i Michelle Kristensens sundhedscamps, red.) at holde sig på to genstande om ugen. Hvis de skal til en fest, så kan de altså godt bruge deres nydelsesmåltid (som de kan indtage én gang om ugen) på at drikke en halv flaske rødvin, men så skal de også hoppe desserten og brødkurven over og sikre sig, at maden dagen efter sidder lige i sundhedsskabet – også selvom man har tømmermænd.” 

Bør man holde sig til en bestemt kost?

“Ja, det bør man. Man kan ikke både være ligeglad med kosten og stadig drikke alkohol flere gange om ugen. Så skal man være født med magiske (og pisse irriterende) gener, før det er muligt. For de over 10.000 kvinder, jeg har haft igennem mine hænder de sidste seks år, har jeg haft stor succes med, at de spiser efter mine principper. Disse består i at spise tre hovedmåltider om dagen, hvor man får en knytnæve protein, to spiseskefulde fedt, en masse grøntsager (kan droppes til morgenmad) og eventuelt to stykker frugt til hvert hovedmåltid og derudover et eftermiddagsmåltid, som kan bestå af frugt, grønt og nogle nødder eller hummus.

Men man skal stadig huske at tage et nydelsesmåltid i weekenden, hvor man spiser noget, der er knapt så sundt og nyder det maks. Det er vigtigt både for hjernen og det sociale samvær.” 

Hvilken type alkohol skal man holde sig til?

“Jeg burde sige skinny bitches, men altså jeg vil hellere undvære end at skulle drikke det. Jeg synes ikke, det smager godt. Når jeg skal have alkohol, så vil jeg have dét, der smager allerbedst - og der er skinny bitches altså IKKE på den liste. Så jeg vil sige, man skal drikke det, man bedst kan lide. Ellers skal man lade være.”

Hvilke slags alkohol bør man undgå?

“En irish coffee er jo en god, kaloriefyldt fætter, da der både er sukker, fløde og alkohol i. Så er en gin & tonic mere tilforladelig. Men hvis man virkelig godt kan lide irish coffee, så kan man nøjes med en lille og virkelig nyde den, og så drikke danskvand for resten. 

Det handler mest om at vælge det, man synes smager godt, men indtage det med måde, når man gerne vil tabe sig, og droppe at tage noget, man kun synes er halvgodt. Jeg vil hellere tage en uge helt uden alkohol og så vide, at jeg ugen efter kan tage en virkelig god Aperol spritz med den bedste samvittighed, fordi jeg ved, jeg har været virkelig god til at spise grøntsager, drikke vand, bevæge mig og få fedt samt proteiner i flere dage i træk. Så smager den altså også bare meget bedre!” 

Hvis du vil have yderligere information om MK-principperne, kan du læse mere på Mkuniverset.dk.





Måske er du interesseret i...

Gør som 24.000 andre

Seneste