Sådan bekæmper du dine menstruationssmerter

Hvis du også døjer med kramper, oppustethed, træthed og uventede humørsvingninger under din menstruation – så læs med her, og få fire gode tips

Sådan bekæmper du din PMS og menstruationssmerter: Oppustet og humørsvingninger © Breakfast at Tiffany's
1 / 5

Vi elsker at være af det kvindelige køn, men hvis der var én ting, vi godt kunne undvære, så er det den månedlige menstruation og dens ikke særlige rare kompagnoner: oppustethed, kramper og humørsvingninger.

Faktisk anslås det, ifølge Womenshealth.com, at "mindst 85 procent af menstruerende kvinder, har haft mindst ét symptom fra menstruation som en del af deres månedlige cyklus.”

Derfor har vi samlet fire gode tips til at komme nemmere gennem din menstruation herunder.

Sådan bekæmper du din PMS og menstruationssmerter: Oppustet og humørsvingninger © Signe Moesby Leth / Amillionmiless.com
2 / 5

Spis sundt

Ugen før din menstruation, bliver dine hormoner 'skæve', hvilket betyder, at dit niveau af østrogen stiger og progesteronen falder – og det er netop dét, der får dig til at føle dig oppustet, irriteret og træt.

Sørg derfor for at spise flere grøntsager, frugt og fuldkorn ugen op til din menstruation. For meget indtag af sukker, kalorier og salt, forværrer nemlig bare din hormornelle ubalance.

Sådan bekæmper du din PMS og menstruationssmerter: Oppustet og humørsvingninger © Zara
3 / 5

Træn

Når du er sur og irriteret, kan træning faktisk gøre dig gladere. Hvis du træner mindst 30 minutter om dagen, er træningen med til at afbalancere din hormoner, og din krop vil føles meget rarere at være i.

Træning udløser nemlig endorfiner i hjernen, som gør dig glad.

Udstrækning og yoga kan også få dine muskler til at slappe af og lindre træthed og kramper. Desuden holder det både din sundhed og vægt i skak – win-win-situation!

Mangler du inspiration til din træning, kan du få de bedste tips her.

Sådan bekæmper du din PMS og menstruationssmerter: Oppustet og humørsvingninger © iStock
4 / 5

Prøv kosttilskud

Hvis du ikke synes, at hverken kost eller træning hjælper, kan du øge dit indtag af næringstoffer med kosttilskud.

Kosttilskud som calciumcitrat, magnesiumcitrat og B6-vitamin kan alle bidrage til at mindske dine menstruationssmerter.

Psst ... Bliv meget klogere på kosttilskud her.

Sådan bekæmper du din PMS og menstruationssmerter: Oppustet og humørsvingninger © Byoh.dk
5 / 5

Naturlige midler

Prøv naturlig urtemedicin for at give oppustetheden et ekstra spark – og drik gerne varme drikke, som hjælper til at forbedre blodgennemstrømningen samt lindre kramper.

Psst ... Læs her, hvorfor matcha er så sundt!

Kilder: Womenshealth.com, Skinnymint.com

ALT DET DU IKKE VIL GÅ GLIP AF