Sådan undgår du vinterdepression
© Anna Stokland

Sådan undgår du at blive deprimeret denne vinter

Har vintertristessen ramt, eller frygter du for manglende energi? Se, hvordan du holder sommerens humør og overskud igennem vinterhalvåret

12. november 2018 af Silje Kilmork Vemøy & Josefine Klint

Vi kender det allesammen. Sommeren, som vi troede skulle vare evigt, er pludselig forsvundet og erstattet af lange dage på kontoret og få timer med sollys. Men selvom vejret er blevet mere gråt, behøver hverdagen ikke at være trist; Med nogle få ændringer i din tankegang og nye gode vaner kan du komme fornøjet igennem vinteren.

1. Ny sæson – nye muligheder 

Der er mange skønne ting ved sommeren, men husk også at nyde alle de gode ting, som vinteren har at byde på. Nu er det tid til at klæde sig i lækre lag-på-lag, drikke masser af varm kakao og nyde hyggelige stunder indendørs. 

Om sommeren kan man næsten få dårlig samvittighed over ikke at lave noget, når solen skinner udenfor, men i vinterhalvåret kan du med ro i sjælen tilbringe en hel dag under dynen med en spændende serie og en plade chokolade. Hurra! 

2. Vær udenfor

... okay, du behøver selvfølgelig ikke være indendørs hele vinteren. En af grundene til, at vi har tendens til at blive deprimerede i vinterhalvåret er mørket, så husk at komme udenfor på de dage, hvor solen står højt på himlen. En lille gåtur i frokostpausen kan gøre hele forskellen.

3. Tag D-vitamin

Vintertristessen kommer ofte som konsekvens af manglende energi, hvilket i mange tilfælde kan afhjælpes med D-vitamin. De fleste danskere får ikke nok D-vitamin gennem kosten og vores niveau af D-vitamin falder om vinteren. Her kan du se seks symptomer på, at du mangler D-vitamin

4. Bevæg dig

De kolde måneder indbyder til dovenskab, men manglende motion resulterer desværre ofte i et depressivt sind. Motion udløser kroppens eget narkotika, endorfiner, som gør dig glad, så husk at proritér din træning, selvom det kan være svært. 

Hvis du har rigtig svært ved at komme afsted, så find en træningsmakker, som sikrer, at du ikke springer træningen over

5. Spis dig glad

I vinterhalvåret er der masser lækre råvarer i sæson, som du kan eksperimentere med i køkkenet. Slå dig løs i rodfrugter, lav lækre supper, og fokusér på retter, der varmer dig godt igennem. Tilbered store portioner til de dage, hvor det kniber med tid og overskud.

6. Prioritér dig selv

Føles det hele lidt for trist og gråt, både udenfor, såvel som inde i hovedet? Træk stikket en dag, hvor du prioriterer dig selv og gør akkurat det, du har lyst til. Om det er at bruge en hel dag på sofaen med din favoritserie, eller tage på et spaophold med en veninde – lyt til din krop, og prioritér det, der føles rigtigt. 

7. Smil til verden

Det kan lyde som en fjollet kliché, men det hjælper faktisk. Studier viser, at jo mere vi smiler til de mennesker, vi møder, desto gladere bliver vi. Du vil blive overrasket over responsen, der helt sikkert vil påvirke dit humør positivt.

8. Få dig en ny hobby

Ny årstid, nye muligheder. Hvis der er noget, du altid har haft lyst til at prøve, så er tiden perfekt til det nu. Om det er et sprogkursus, danselektioner eller lære at strikke varme trøjer til vinter, så er der intet, der gør en gladere, end at fordybe sig i en ny interesse.

9. Ferie godt, hverdag bedst

Dagene på kontoret kan virke tunge i forhold til sommerens ferier, men faktisk trives de fleste bedre med hverdag, end når vi har fri. Prøv at nyde hverdagens struktur og ritualer, frem for at sukke efter weekend.


ALT DET, DU IKKE MÅ GÅ GLIP AF 

Måske er du interesseret i ...

Gør som 24.000 andre

Seneste