Sådan starter du dagen sundt

Fra hørfrø og havregrød til superfrugter og citronvand: Thora Valdimarsdottir forklarer, hvorfor det er vigtigt at spise morgenmad, og guider dig til, hvordan du nemt starter dagen sundt

Hvorfor spise morgenmad? © istockphoto
1 / 9

Hvorfor spise morgenmad?

Nogles maver knurrer, fra de slår øjnene op, andre kan på ingen måde indtage et måltid om morgenen.

Næste gang du ræser ud af døren uden at have spist morgenmad, bør du have in mente, at kroppen flittigt har brugt af sine protein- og fedtstofreserver i løbet af natten. Når du vågner om morgenen er dit blodsukker derfor lavt og du har brug for sunde fødevarer til at stabiliserer dine depoter og give dig energi til en lang dag med job, børn, venner og motion.

Få her de bedste tips til, hvordan du starter dagen sundt.

Grape © istockphto
2 / 9

Grape

Hvis du drømmer om at tabe dig, er det en god idé at drikke et glas friskpresset grapejuice, inden du kaster dig over din havregrød eller daglige portion skyr. Undersøgelserne viser nemlig, at frugten øger forbrændingen og har en gavnlig virkning på dit blodsukker.

Derudover er grapefrugt også fugtgivende, mættende og fyldt med antioxidanter, der styrker immunforsvaret. Win, win, win.

Citronvand © istockphoto
3 / 9

Citronvand

Kroppen skal lige i gang om morgenen, og det kræver meget energi at omdanne iskoldt vand til kropstemperatur. Start derfor dagen med en halv kop vand i stuetemperatur blandet med en halv kop citronsaft. For at få det optimale ud af din citronvand anbefaler nogle eksperter at drikke det en time inden indtagelse af et måltid.

Citronvand:

  • er den bedste naturlige energibooster
  • holder huden ung, fast og strålende
  • sætter gang i fordøjelsen
  • tilføjer kroppen vitaminer og mineraler
Æg © istockphoto
4 / 9

Æg

Æg er rige på proteiner og D-vitaminer. Undersøgelser har vist, at en proteinrig morgenmad kickstarter stofskiftet, holder blodsukkeret stabilt og giver en god mæthedsfornemmelse, hvilket er alfa omega, hvis man gerne vil smide et par kilo eller har en tætpakket formiddag i kalderen.

Havregrød © istockphoto
5 / 9

Havregrød

Havregrød er en af de bedste ting at spise om morgenen, da det indeholder mange kostfibre og fuldkorn, men kun indeholder meget lidt sukker. En almindelig portion havregrød på 75 gram dækker dit daglige behov for fuldkorn. Hvis du synes, den klassiske havregrød er for kedelig og grå, kan du tilsætte bidder af banan eller æble og toppe med hakkede nødder eller friske bær.

Kostfibrene i havregrøden:

  • afhjælper maveproblemer som forstoppelse, diarré og irritabel tarmsyndrom
  • hjælper med at sænke blodets indhold af kolesterol
  • holder dig mæt længe
Hvedekim © istockphoto
6 / 9

Hvedekim

Hvedekim indeholder en lang liste af vitaminer og næringsstoffer, blandt andet B6, folat, zink, niacin, thiamin og E-vitamin, der har en regenererende virkning på krop, hud og hår.

Derudover har hvedekim et højt indhold af protein og fibre, og for at det ikke skulle være nok, er vidunderproduktet let at inkorporere i dit morgenmåltid. Strø det over din yoghurt og havregrød eller blend det sammen med frisk frugt og grønt i en lækker morgenmadssmoothie.

Banan © istockphoto
7 / 9

Banan

Den gule frugt er god for mange ting. Blandt andet styrker den hjertet, giver dig stærkere knogler, er en naturlig kilde til energi og så har den en beroligende virkning på kroppen.

Men vi stopper ikke der - bananer letter PMS-symptomer (hvorfor vidste vi ikke det?!), mindsker tømmermænd og kan være en støtte ved rygestop, da det gule vidunders høje indhold af mineraler og blandt andet B-vitamin hjælper kroppen med at overkomme nikotintrangen.

Der fik vi vidst lige afgjort, at superfrugten over dem alle er aflang og gul. Hvis du stadig ikke er overbevist om bananens superkræfter, så kommer listen med de vitaminer og mineraler bananer indeholder her:

  • Kalium
  • Magnesium
  • Fosfor
  • Calcium
  • Selen
  • Jern
  • Zink
  • Mangan
  • Kobber
  • Folinsyre
  • A-vitamin
  • Vitaminer B1, B2, B3, B5 og B6
  • C-vitamin
  • E-vitamin
Hørfrø © istockphoto
8 / 9

Hørfrø

Vidste du, at bare to spiseskefulde hørfrø indeholder 100% af den anbefalede daglige mængde Omega-3 fedtsyrer? Og Omega-3 fedtsyrer er noget, du gerne vil have fingrene i: Det skærper hjernen, sænker blodtrykket og forebygger blodpropper og hjertestop.

Gør dig selv en tjeneste og drys en håndfuld af vidunderfrøene over din havregrød eller yoghurt om morgenen - så er du god ved din krop allerede før dagen rigtigt er begyndt.

Jordbær, blåbær og hindbær © istockphoto
9 / 9

Jordbær, blåbær og hindbær

Om de er friske eller frosne, er faktisk ligegyldigt, når det kommer til disse små superfrugter. Bær har en positiv virkning på alt lige fra hukommelse og bevægelighed til blodtryk og fordøjelse.

Derudover har de et højt indhold af antioxidanter, men et lavt indhold af kalorier. Så du kan med god samvittighed fylde maven med bær, hvis sukkertrangen skullle melde sig (og det ved vi alle sammen, at den har det med at gøre!).

Mere om Sundhed? Få Costumes nyhedsbrev