Vinterbadning sundt.

Badeanstalten Helgoland, Amager Strandpark. 

© Helgoland

5 gode grunde til, at du skal vinterbade

Vinterbadning bliver mere og mere populært, men er det også sundt? Det korte svar er: ja! Vi guider til de største fordele ved det kolde gys

5. november 2019 af Marie Alkestrup

Vinterbadning er langt fra en ny opfindelse, men hvor de kolde gys tidligere primært blev praktiseret af pensionister, er det i dag mere populært end nogensinde. 

Det kan ses og mærkes i Danmarks 134 vinterbader-klubber, der sammenlagt har i omegnen af 25.000 medlemmer i alle aldre, der bader regelmæssigt.

Ikke nok med, at vinterbadning giver det vildeste adrenalin-kick – det er også godt for helbreddet. 

Herunder får du fem fantastiske gode grunde til, at du bør tage en tur i bølgen blå i vinterhalvåret. 

1. Vinterbadning styrker immunforsvaret

Mange vinterbadere har færre sygedage end dem, der ikke vinterbader. Det er endnu sparsomt med forskning på området, men hidtil påviser videnskaben en overvejende positiv effekt på immunforsvaret. 

Det kan forklares med, at kroppen bliver udsat for et ekstremt kuldechok, når du vinterbader. Når kroppen nedkøles, aktiveres stresshormoner, som sætter immunforsvaret i gang, og dermed sendes flere hvide blodlegemer ud i blodbanerne, hvilket aktiverer de celler, som bekæmper infektion. 

2. Du bliver i bedre humør

Der er ingen tvivl om, at vinterbadning giver en uovervindelig følelse af velvære. Mange vil kunne nikke genkendende til, at de nærmest bliver høje af de endorfiner, som udløses, når kroppens immunforsvar sættes i gang af kuldechokket. 

Det gode humør kan til dels også forklare følelsen af at blive bedre til at stå imod sygdom. Hvis du generelt er glad og tilfreds, vil du også føle dig mindre generet af en virus. 

Vinterbadning og vinterbadere.
© Pexels.com

3. Kulden øger din forbrænding

Vinterbadere har generelt en bedre sukkeromsætning, viser et tysk studie ifølge Videnskab.dk. Endvidere svarer ét minut i havet til cirka 20 minutter på en cykel, da kuldechokket sætter skub i kalorieforbrændingen. 

4. Motion for dine blodkar

Når kroppen får et kuldechok, trækker blodkarrene sig sammen, og sender al blod fra de ydre dele af kroppen til dine indre organer. Når du kommer op af vandet, åbner alle karrene sig, og så får du en varm fornemmelse, hvor blodet igen strømmer ud til fingre, tæer, arme og ben og ansigtshud. På den måde er vinterbadning en slags motion for dine blodkar. 

5. Du fryser mindre

Vinterbadning gør dig bedre til at holde varmen, da du kan træne din krop til at vænne sig til kulden. Derfor fryser vinterbadere ikke lige så meget som andre, når de er ude i det kolde vejr.

Vinterbadning og vinterbadere i København og Århus.
© Pexels.com

Hvor ofte skal jeg vinterbade? 

Du skal som udgangspunkt bade to til tre gange om ugen, for at få den fulde sunde effekt af det kolde gys. 

Hvordan kommer jeg i gang?

Du skal aldrig bade alene, da der er fare for, at din krop går i chock. Det gælder i særdeleshed for nybegyndere, der kan risikere at besvime og hyperventilere, men også for erfarne vinterbadere. Derfor anbefaler vi, at du melder dig ind i en af landets mange vinterbaderforeninger. 

Desuden kan du med fordel begynde at vinterbade, mens luftens temperatur stadig er tocifret eller deromkring, så du kan nå at vænne kroppen til kulden. 


Kilder: Respektforvand.dk, Videnskab.dk og Netdoktor.dk

Gør som 24.000 andre

Seneste

Måske er du interesseret i...