©

H&M donerer 1 million euro til den bedste bæredygtige idé

Hvis du har en god idé til, hvordan modebranchen kan skabe et mere bæredygtigt miljø, så kan du her vinde midlerne til at føre det ud i livet

H&M har netop lanceret en ny, bæredygtig denimkollektion, men nu sætter det svenske modehus endnu mere ind på bæredygtighed.

  1. august lancerer H&M Conscious Foundation, husets selvstændige organisation, der arbejder for større bæredygtighed i modebranchen, den første Global Change Award. Det første initiativ af sin slags i modebranchen. Global Change Award skal frembringe grønne og banebrydende idéer, der beskytter jordens naturlige ressourcer.

H&M Conscious Foundation inviterer alle, der har innovative idéer til, hvordan vi kan skabe en mere bæredygtig modebranche, til at indsende deres forslag.

Fem vindere, der udpeges af en ekspertjury, deler en bevilling på 1 million euro og får adgang til et skræddersyet innovationsforløb, der har til formål at føre idéerne ud i livet. Halvdelen af den samlede præmiesum bliver fordelt på baggrund af en verdensomspændende onlineafstemning, hvor offentligheden kan stemme på deres favoritidé.

Resultatet af afstemningen afsløres ved en prisoverrækkelse i Stockholm i februar 2016.

"Det er altafgørende, at modebranchen tager ansvar nu. Vi må finde løsninger, så vi fortsat kan skabe fantastisk mode, men med mindre påvirkning af jorden og dens befolkning. Innovationsprocessen mod en mere ansvarlig modebranche starter med mennesker – med talent og gode idéer," siger Eva Kruse, CEO for Danish Fashion Institute og Copenhagen Fashion Week og jurymedlem til Global Change Award.

Læs mere om Global Change Award på Globalchangeaward.com og send din idé inden 31. oktober 2015.