Mød stiletdronningen bag Jimmy Choo

Tamara Mellon laver nogle af verdens mest luksuriøse sko, og 14. november kan du få hendes design hos H&M

12. november 2009 af Monica Csango og Marie Vidø

Costume er inviteret på besøg i et treetagers hus i Kensington, den mest eksklusive del af London. Vi skal møde direktøren for Jimmy Choo, Tamara Mellon, som lørdag 14. november lancerer en kollektion af tøj, sko og tasker i samarbejde med H&M. Journalisterne bliver lukket ind i hold, og vi må vente i baghaven på, at det bliver vores tur. Velklædte tjenere løber rundt og serverer små lækre muffins og dejlige kaffedrikke. Med ét retter forsamlingen kollektivt opmærksomheden mod én kvinde: Tamara Mellon. Hun har siddet i interview hele dagen og er rygetrængende. Hun kommer ud i haven og sætter sig ved et bord alene, tænder en Marlboro Light og trykker febrilsk på sin Blackberry-telefon. Der er stille. Alle journalisterne kigger på hende, og hun ved det. Nogle minutter senere kommer en lille pige løbende mod hende.
“Hi Minty,” siger Tamara og giver pigen et kram. Så kommer en barnepige og følger den lille pige, som er Tamaras datter, Araminta, væk. Tamara rejser sig, slukker cigaretten og smiler til alle. Showet kan fortsætte.
Hvorfor bestemte du dig for at samarbejde med H&M?
“Det er vel egentlig ikke noget, man kan sige nej til. H&M er et mærke med en ung appel, og de viser stadig evner til at forny sig. Jeg følte, at det var en ære at blive spurgt. Tænk bare på, hvem der har gjort det før mig: Karl Lagerfeld, Matthew Williamson, Viktor & Rolf og Stella McCartney,” siger Tamara Mellon.
Er det lykkedes jer at få Jimmy Choos kvalitet overført til de budgetvenlige produkter?
“Det arbejdede vi meget med. Vi arbejdede tæt med designere og teknikere. Jeg føler ikke, at vi er gået på kompromis med kvaliteten. Folk får en utrolig god vare for den pris, de betaler. Men jeg var skeptisk i starten. Jeg vidste ikke, om det kunne lade sig gøre.”
Fantastisk forretningskvinde
Tamara Mellon tog de første skridt ind i modeverdenen for 20 år siden, da hun solgte vintagesko og -tøj fra sin stand på Camden Market i London. Senere blev hun accessoriesredaktør på britisk Vogue, og det var her, hun pludselig faldt over skomageren Jimmy Choo. Mellon så et potentiale i markedet for luksuriøse sko: Der fandtes på det tidspunkt ingen, der kunne konkurrere med Manolo Blahnik. Hun indgik derfor et samarbejde med den anerkendte skomager og grundlagde i 1996 Jimmy Choo.
I Storbritannien er Tamara Mellon vant til at blive forfulgt af paparazzier - både for sit tidligere ægteskab med Matthew Mellon, en af Storbritanniens rigeste mænd, og sit forhold til den amerikanske skuespiller Christian Slater. Det forhold er slut nu. Men det er heller ikke Mellons privatliv, der er mest interessant. Det er hendes sikre sans for gode forretninger. Samarbejdet med H&M er første gang, Tamara Mellon designer tøj i Jimmy Choos navn. Hun er dog ikke nybegynder i faget. Hun står også bag sidste års relancering af det ikoniske 1970’er-mærke Halston, der er synonymt med Studio 54 og afslappet og ubesværet glamour som asymmetriske kjoler og stropløse buksedragter.
Har du nogle favoritter i H&M-kollektionen?
“Absolut. Jeg elsker den her kjole,” siger hun og peger med sortlakerede negle på den knaldblå ruskindskjole, hun har på. Meget Halston.
“Jeg havde den på til middag i går, og jeg fik komplimenter af alle. Jeg er også meget begejstret for den sorte skindkjole med én skulder. Den overvejer jeg at tage på i aften.”
H&M røber aldrig, hvor meget de omsætter for, men Viktor og Rolf fik et kæmpeopsving efter deres samarbejde med H&M. Man kan godt regne med, at Jimmy Choo vil blive endnu mere kendt efter deres H&M-samarbejde.
Hvilke planer har du for fremtiden?
“Det er gået så utroligt godt de seneste år. Jeg tror ikke, at der er nogle grænser.”

Måske er du interesseret i ...

Seneste