J-Beauty: Alt, du skal vide
© Zalando Beauty

Glem K-beauty: Nu overtager J-beauty skønhedsverdenen

Der er masser af gode grunde til at stjæle de japanske kvinders skønhedsrutine. Vi guider til det hypede fænomen J-beauty

2. juli 2019 af Marie Alkestrup

Hvad kan vi lære af japanske kvinder, som vi ikke allerede har lært af de koreanske? En hel del, og derfor begynder udtrykket J-beauty at finde vej til skønhedsbranchen med nye produkter og en holistisk skønhedsfilosofi, der giver sundere hud. 

Østen har længe spillet en stor rolle i skønhedsbranchen, hvor særligt K-Beauty fra Sydkorea er populært. K-beauty har givet os tidens hypede sheet masker, kitsch-cremer fra mærker som Tonymoly i krukker formet som små pandaer og daglige skønhedsritualer på ikke mindre end ti trin. Nu vendes blikket mod J-Beauty fra Japans pulserende metropol Tokyo. Blandt andre har henholdsvis Chanel og OPI ladet denne sommers makeup inspirere af den farverige storby med blandt andet highlighter, der skinner som det sølvglimtende fiskeskæl, som hænger til tørre i Tokyos travle gader, og en iøjnefaldende pink neglelak ved navn Arigato from Tokyo. Sideløbende har flere japanske skønhedsmærker fået fornyet bevågenhed hos skønhedsforhandlerne, herunder Zalando Beauty, og vi har spurgt deres Head of Beauty, Pamela Wade Lehman, og indkøbschef, Mark Trenter, der begge har base i Berlin, hvorfor J-Beauty med sine enkle emballager og effektive ingredienser er blevet den nye hype?

“Jeg tror, at den vestlige forbruger er mere vidende i dag, og japansk skønhed repræsenterer typisk kvalitet, effektivitet og gode resultater. Så i tråd med at vi er blevet mere bevidste omkring, hvad der er i vores produkter, og hvad vi smører på huden, giver det en naturlig interesse for Japansk skønhed, og den autencitet og holistiske skønhedsfilosofi mærkerne repræsenterer,” siger Pamela Wade-Lehman. 

J-Beauty: Alt, du skal vide

Japanske kvinders skønhedsrutiner bygger på årelange traditioner. 

© Getty Images

Forebyg, forebyg, forebyg

“J-beauty handler først og fremmest om sund og smuk hud,” fortæller Mark Trenter, og et vigtigt fokusområde er forebyggelse. Det adskiller sig fra den typiske tilgang til hudpleje i Norden, hvor vi i stedet først reparerer, når skaden er sket. Men det er sværere at gøre noget, når først solskaderne har sat sig på huden. Det ved de japanske kvinder, som derfor smører med solcreme dagligt og passer på huden med skønhedsrutiner, der stammer fra årelange skønhedstraditioner. Et af de elementer, de i Japan også lægger stor vægt på, er vigtigheden af at rense huden helt ren, fortæller Mark Trenter. Japanske kvinder er især glade for at rense med olier, som bliver masseret ind i huden og dernæst vaskes af – en proces, som gentages af flere omgange. Nogle vasker endda efter med et andet renseprodukt. Dernæst bliver de forskellige produkter smurt på og masseret ind i huden, så du får endnu mere ud af hver eneste hudplejende ingrediens. 

No makeup-makeup

Når det gælder makeup, minder vores skandinaviske tilgang mere om den japanske. I Skandinavien har vi længe dyrket – og er efterhånden blevet kendte for – vores ubesværede no makeup-makeuplook, men denne tendens har regeret i endnu længere tid i Japan, og her spiller fokus på den sunde hud også ind. Mange makeupprodukter fra japanske mærker har ofte ikke kun en kosmetisk effekt, de plejer også huden. Det er mærket Rmks foundation, der indeholder hyaluronsyre, så huden får ekstra fugt, og Fairydrops’ mascara, der, udover at farve og forlænge, plejer vipperne, gode eksempler på.  

J-beauty på dit badeværelse

Vil du gøre de japanske kvinders skønne vaner efter, kan du lade dig inspirere af nogle af punkterne på nedenstående huskeliste. Kan du ikke overskue at inddrage alle punkter i din daglige rutine, så fokusér på dobbelt rens, rigelig fugt og forebyggende brug af solbeskyttelse – din hud vil takke dig for det på den lange bane.

1. Rens
2. Rens igen
3. Eksfoliér (valgfrit)
4. Brug toner
5. Læg essence
6. Serum
7. Øjencreme
8. Ansigtsmaske (valgfrit)
9. Fugt i form af creme, lotion eller olie
10. Solfaktor 

Vi var inviteret til Berlin af Zalando.

Scroll ned for et udvalg af spændende og lækre, japanske produkter. 

J-Beauty: Alt, du skal vide

Shiseido er ikke et nyt mærke i Danmark, og deres effektive produkter med mange års forskning bag er efterhånden et fast element på manges badeværelseshylder. 

White Lucent Brightening Gel Cream, Shiseido hos Matas.dk 649 kr. 

J-Beauty: Alt, du skal vide

Mærket med den enkle emballage og det høje indhold af blødgørende Koishimarusilke har blandt andet et bredt udvalg af både essence og emulsion, som er tyndtflydende pleje, der lægges inden serum og fugtighedscreme. 

Cellular performance essence, Sensai hos Miinto.dk 710 kr. 

Enkel emballage og makeup, som fremhæver dine bedste træk, samtidig med at huden får pleje, er årsagen til Rmk’s store popularitet både i Japan og i resten af Asien. 

Liquid foundation i 2013, Rmk hos Lookfantastic.dk 306 kr. 

Fairydrops står bag den plejende og vippeforlængende mascara, som i dag er så populær, at der på verdensplan sælges en i minuttet.

Scandal queen waterproof mascara, fairydrops hos Feelunique.com 162 kr. 

J-Beauty: Alt, du skal vide

Japanerne er glade for olie, både som fugtgiver og til at rense dagens solcreme, skidt og makeup af. 

Deep cleansing oil, Dhc hos Lookfantastic.com 210 kr.   

Måske er du interesseret i ...

Gør som 24.000 andre

Seneste