Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

hår fælder om efteråret © Anna Stokland

Derfor fælder dit hår mere om efteråret

Føler du også, at du taber mere hår i de kolde måneder, er du ikke helt forkert på den. Læs hvorfor, og hvad du kan gøre.

Løse hår på tøjet, på møblerne og en hårbørste, som bliver fyldt med hår, hver gang du fører den gennem håret. Synes du også, at håret sidder løsere end det gjorde i sommers, og at du fælder mere, efter at vi er gået ind i efteråret, er du ikke alene. Det er nemlig et fænomen, mange mærker på egen manke, og ifølge Lead Researcher og grundlægger af Hårklinikken, Lars Skjøth, er der noget om snakken.

Vi fælder mere om efteråret

Ifølge Lars Skjøth er sæsonbestemt hårfældning en realitet og påvirker oftere kvinder end mænd. Det skyldes ifølge ham, at svingninger i temperaturen samt mængden af sollys, som vi udsættes for, er med til at påvirke hormonerne og give hormonelle udsving, som påvirker vores hårfældning.

Er du begyndt at fælde meget, råder Lars Skjøth til ikke at blive bekymret, da det er normalt med udskiftning af hårene. Problemet, og det som senere kan give tyndere hår, er, hvis de nye hår, som vokser ud og erstatter de gamle, ikke er lige så tykke, for så vil du over tid opleve, at håret ser og føles tyndere.

De gode råd

Da vi ikke er herre over årstiderne og de dalende temperaturer, kan det næsten ikke undgås, at dit hår påvirkes af sæsonens skifte, men der findes heldigvis nogle gode tips, som sikrer dig, at det hår, som vokser ud efter efterårets hårfældning, er stærkt og sundt.

  • Slap af
  • En presset hverdag eller manglende nattesøvn kan både påvirke overskuddet men også dit hår. Den dybe søvn er med til at styrke kroppens evne til at reparere sig selv og genoprette eventuel hormonel ubalance, og dermed de ubalancer, der også kan påvirke håret.
  • Spis sundt
  • Din kost er også med til at påvirke håret, og en kost med vigtige næringsstoffer, som blandt andet indeholder A-, B-, C- og D-vitaminer, aminosyrer, zink og jern, giver optimal næring til hårrødderne.
  • Minimér kemiske hårbehandlinger
  • Hårfarver som indeholder ammoniak og hydrogenperoxid kan skade hårsækkene, hvis kemikalierne kommer i kontakt med hårbunden. Skær derfor ned på hårfarvningen.
  • Undlad stramme frisurer
  • Når håret sættes op i en stram knold eller hestehale, kan det resultere i hårudtynding og påvirke hårsækkene, så du på sigt kan opleve permanent hårtab. Husk derfor at give håret fri fra de stramme frisurer, og lad det hænge løst eller flettet i en løs fletning samlet med en blød scrunchie.
Mere om Hår? Få Costumes nyhedsbrev