Se Chanel-kjolen, der har taget 900 timer at lave

Chanels ikoniske parfume N°5 fylder snart 100 år, og det fejres med en helt særlig kjole.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Næste år fylder en prominent og meget velduftende dame 100 år: Chanels ikoniske parfume N°5. Det fejrer Chanel med en smuk kampagnevideo, hvori skuespillerinden Marion Cotillard optræder i en kjole, der har taget ikke mindre end 900 timer at lave. Se kjolen, og bliv klogere på historien bag verdens mest ikoniske parfume nedenfor.

En duft af Chanel

I dag har alle store modehuse en eller flere dufte i eget navn, men tilbage i 1921 var det stadig et fåtal, og da Gabrielle ‘Coco’ Chanel første gang ville skabe sin egen duft, var det også kun med få af sine mest loyale kunder i tankerne. Hendes ønske var, at parfumen skulle dufte rent og lettere end de tunge dufte, der dengang dominerede parfumeudvalget. Netop derfor valgte hun duft af aldehyder, en kemisk fremstillet ingrediens, som indgik i de duftprøver, parfumøren Ernest Beaux præsenterede for mademoiselle Chanel, markeret med en, to, tre, fire og, du gættede det, fem. Chanel valgte nummer fem. Det var den rene duft, som aldehyderne gav, der tiltrak mademoiselle Chanel – og siden resten af verdens kvinder.

Kampagnekjolen

I dag er både flakon og duft verdenskendt, og parfumen hyldes nu med hjælp fra et andet kendt ansigt, den franske skuespillerinde Marion Cotillard. Hun er ny kampagnemodel for N°5 i den eventyrlige kampagne To the moon and back. Kampagnen består både af billeder og en video, hvor Cotillard bærer en kjole, hvis guldfarvede blonder og broderier har krævet ikke mindre end 16 syersker, og som i alt har taget over 900 timer at lave.

Kjolen i videoen ovenfor er en genfortolkning af en kjole, Gabrielle Chanel selv bar tilbage i 1937, og som i 1996 blev genfortolket af Karl Lagerfeld i Chanels SS-haute couture collection og nu igen i 2020 af Creative Director Virginie Viard.