Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Sådan kommer du i gang med vinterbadning © Getty Images

Guide: Kom i gang med vinterens sundeste vane

Helena Christensen og Andrea Rudolph er blot nogle af dem, som bekender sig til denne sundhedsbooster. Skal du også være med på trenden?

Af med tøjet, tag en dyb vejrtrækning, og nedsænk din krop i det mørke, iskolde vand.

Det lyder nok som et skrækscenarie for de fleste – men forskningen har faktisk vist, at netop denne handling er god for både krop og sjæl. Du har nok gættet det: Det er vinterbadning, der er tale om.

Ikke nok med, at vinterbadning giver dig det vildeste adrenalinkick. Det styrker også dit immunforsvar, gør dig i bedre humør og har en lang række andre fordele, som vi tidligere har beskrevet i vores liste over 5 gode grunde til, at du skal vinterbade.

Faktisk er det kolde – og sunde – gys blevet mere og mere populært hos danskerne. Ifølge Rådet for Større Badesikkerhed findes der landet over omkring 25.000 personer, som frivilligt hopper i de danske farvande i vinterhalvåret.

Men hvordan kommer man egentlig i gang med den nye vane, hvis man er vinterbadningsnovice? For at svare på det har vi allieret os med Jeppe Kerckhoffs, kommunikationsansvarlig hos Nordhavn Vinterbaderklub (NorVin), der selv har været vinterbader siden 2016.

Hvem kan vinterbade?

“Alle, som er sunde og raske. Der eksisterer en forestilling om, at det mørke, kolde vand er forbeholdt nogle særligt hårdføre typer. I vores klub ser vi dog alle typer af mennesker, børn som ældre. Det vigtigste er, at det er noget, man har lyst til.”

Ifølge Netdoktor skal man rådføre sig hos sin læge, inden man kaster sig ud i vinterbadning, hvis man har højt blodtryk, en hjertesygdom eller tager medicin.

Hvornår skal man starte med at vinterbade? Og hvor ofte skal man gøre det?

“Det er forskelligt, hvad folk foretrækker. Det kan være lidt voldsomt at starte ud i vintermånederne, når vandet er koldest, så det kan være en god idé at starte om sommeren eller senest her i efteråret, hvor vandet stadig er to cifre varmt. Og gør det regelmæssigt – hvis du bader hver dag eller minimum et par gange om ugen, kan kroppen langsomt vænne sig til de faldende temperaturer.”

Hvad skal man forberede, inden man vinterbader første gang?

“Der er nogle praktiske ting, du skal være opmærksom på. Lad være med at bade alene. Meld dig ind i en klub, hvor der er sikkerhedsudstyr parat, og alliér dig med nogen, som har prøvet det før, og som kan holde øje med dig.

Hvis der ikke er en sauna, hvor du bader, så husk at have noget varmt tøj liggende klar. Det skal ikke være noget med for mange lag eller noget, hvor du skal stå og fumle med knapper – investér evt. i en flyverdragt, som du hurtigt kan hoppe i, efter du har tørret dig.”

Hvordan får man taget sig sammen til at gå ned i vandet? Og hvor længe skal man blive der?

“Det bedste råd er meget simpelt: Lad være med at tænke for meget over det og bare gør det. Tag tøjet af, sænk dig langsomt ned i vandet, og fokusér på at trække vejret stille og roligt. Nogle foretrækker et hurtigt dyp, andre at blive der i op mod flere minutter. Bliv der kun, så længe du er tilpas – du kan altid udvide tiden i vandet fra gang til gang.

For at holde vanen ved lige, er det en god idé at gøre det til en social ting. Meld dig ind i en klub, eller lav en fast aftale med dine venner. Man skal have et eller andet incitament, som holder en fast i den gode vane – også når cykelturen føles lang, og det er minusgrader udenfor.”

Og til sidst: Hvorfor vil du anbefale andre at vinterbade?

“Personligt synes jeg, at det er den vildeste kickstarter. En kold dukkert er lidt ligesom et genstarte en computer – du bliver fuldstændig renset og holder fokus på nuet. Det fjerner alt, hvad der minder om vinter-tristesse.

Det sociale spiller selvfølgelig også en rolle. Det er fedt at mødes med de samme mennesker hver morgen året rundt og gennemføre et fælles ritual. Samtidig får man et helt andet forhold til sine omgivelser, når man bruger dem i stedet for at pakke sig væk indenfor. Det er en vild oplevelse at mærke naturen på helt tæt hold hele året rundt.”

Mere om Sundhed? Få Costumes nyhedsbrev