Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

squat træning øvelse © Anna Stokland

Denne øvelse kalder den personlige træner 'kongeøvelsen'

Den udbredte øvelse har fået et dårligt ry de sidste par år, hvilket ikke er berettiget, så længe du undgår at lave denne fejl under din træning.

Hjemmetræning har aldrig været så populært som i år, da corona tvang landets fitnesscentre til at lukke ned. Men når man selv skal stå for træningsprogrammet, kan det være svært at vide, hvilke øvelser træningen skal bestå af. Mavebøjninger, armstræk og måske et par squats?

Googler du squats, vil du formentligt støde på både ros og ris, da den udbredte øvelse ofte kædes sammen med øget risiko for skader. Derfor forsøger vi nu at blive klogere på omdiskuterede squat-øvelse med hjælp fra Rikke Hansen, personlig træner og træningsfysiolog, der til dagligt inspirerer og deler ud af sin viden om træning på Instagram-profilen @Rikkehansendk.

Er der grund til at være bange for at træne squats?

”Nej, det er der ikke. Trænes den med den rette udførelse og belastning, er det en fantastisk øvelse, der kan give et stort udbytte. Det er tilmed en meget naturlig bevægelse for os.”

Hvad er efter din mening fordelen ved at dyrke squats?

”Den arbejder med meget muskelmasse, hvilket giver et stort træningsudbytte. Derudover arbejder man i en squat både med stabilitet, mobilitet og styrke. Det er ikke uden grund, at den i træningsverdenen kaldes for en af 'kongeøvelserne'. ”

Hvad bør man altid være opmærksom på, når man skal udføre en squat korrekt?

“Når man laver en squat, er der tre hovedregler, man altid skal overholde:

  • Hav hele foden i gulvet under hele udførelsen. Hælen må ikke løfte sig fra jorden.
  • Dine knæ og tæer skal bevæge sig i samme retning. Mange har desuden gavn af en skulderbredes afstand mellem fødderne, som gerne skal pege en anelse udad, hvor knæene også presses ud af i føddernes retning, når du bøjer ned, så der åbnes op i hoften.
  • Ryggen skal holdes ret under hele udførelsen.”

Hvilke fejl begår folk oftest, når de squatter?

“En af de typiske fejl som folk begår, er, at deres knæ falder ind, hvilket gør, at de ikke overholder regel to fra ovenstående. Derudover ses det også tit, at folk falder fremover eller løfter hælene. Her er det vigtigt at holde brystet højt samt at kigge lige frem og ikke på fødderne.”

Mere om Træning? Få Costumes nyhedsbrev