Vitaminerne, du skal have for at overleve vinterhalvåret

Vil du igennem den kolde årstid med masser af energi og overskud? Så skal du sørge for at tanke godt op med de her vitaminer

Vitamin om vinteren © Anna Stokland
1 / 5

Vinterhalvåret er over os, dagene bliver kortere og energiniveauet lavere.

For at undgå, at kroppen går i vinterhi, skal du sørge for at indtage en række vigtige vitaminer.

Her får du de bedste tips til at komme igennem den kolde årstid med mere overskud.

Vitamin om vinteren © Unsplash.com
2 / 5

D-vitamin

Solens manglende tilstedeværelse kan påvirke os på mange måder, allervigtigst i manglen på D-vitamin. Et underskud af D-vitamin kan i værste fald føre til vinterdepression, og det er derfor vigtigt at kompensere for solens stråler på anden vis.

Man kan selvfølgelig skynde sig udenfor, når solen en sjælden gang kommer frem, men ifølge Altomkost.dk er solens stråler slet ikke stærke nok i vinterhalvåret til, at der dannes D-vitamin i huden.

Det bedste alternativ er derfor at fokusere på at indtage D-vitamin. D-vitamin findes i fede fisk, som for eksempel laks, sild og makrel, samt i mælk og ost. Da det kan være svært at få dækket sit D-vitamin behov gennem fødevarer alene, bør også supplere med vitaminpiller.

Vitamin om vinteren © Unsplash.com
3 / 5

Forøget energi

Jern er en essentiel del af vores system, der hjælper med at transportere ilt rundt i blodet. Hvis du er i jernunderskud, kan du opleve manglende energi og muskelsvaghed.

Ifølge Netdoktor.dk er det cirka en tredjedel af danske kvinder i den fødedygtige alder, der har underskud af jern. Der er altså god grund til at undersøge, om du selv hører til i denne kategori, da du ved at korrigere jernmanglen kan bekæmpe trætheden.

Der findes masser af jernrige fødevarer, såsom grønne bønner, linser, kornprodukter og æg, men det er vigtigt at lære, hvordan man kombinerer disse med sine andre spisevaner. Calcium forhindrer jern i at blive absorberet i kroppen, og derfor skal du forsøge at adskille indtag af calciumrige og jernrige fødevarer.

Du kan også vælge at supplere med jerntabletter, som skal tages dagligt i perioder med jernmangel.

Vitamin om vinteren © Unsplash.com
4 / 5

Få gang i stofskiftet

Der er bare lidt længere til fitnesscentret, når det er mørkt og koldt. De fleste tager nogle kilo på i vinterhalvåret, hvilket både skyldes mindre aktivitet og mere fedtholdig mad.

Det kan derfor være en god idé at få gang i stofskiftet. Du kan forøge dit stofskifte ved at tilføje følgende fødevarer til din diæt:

  • Grøn te og matcha, der er kendt for en lang række sunde fordele.
  • Protein, både fra kød, fisk, fjerkræ, mælkeprodukter samt æg.
  • Stærke krydderier som chili og sennep, der sætter gang i stofskiftet.
Vitamin om vinteren © Pexels.com
5 / 5

Boost immunsystemet

Helbredet kan skrante for de fleste, når vintermånederne melder deres ankomst. Derfor er det vigtigt at styrke dit immunforsvar, så du undgår at blive smittet.

C-vitamin er velegnet til at forstærke immunsystemet, og du kan finde C-vitaminholde fødevarer året rundt. Gå blandt andet efter citrusfrugter, røde peberfrugter, grønkål, broccoli og kiwi.

ALT DET, DU IKKE MÅ GÅ GLIP AF

Mere om Sundhed? Få Costumes nyhedsbrev