Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

COS_2005_rikkewestesen_portrait_chris_pedersen0963 © Rikke Westesen

3 kulturanbefalinger fra Chris Pedersen

Vi har taget en snak med kulturredaktør på radiokanalen Loud, Chris Pedersen, 42 år, om hans – for nogle overraskende – kulturforbrug.

Chris Pedersen oplever tit, at det kommer bag på folk, at han interesserer sig for finkultur som ballet, teater, dokumentarfilm og de store litterære klassikere. For ham er der ikke en modsætning mellem det og hans modeinteresse, men det oplever han, at der er for mange andre: “Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg til teaterforestillinger, litteraturarrangementer og ferniseringer er blevet spurgt: ‘Hvad laver du her?’ På den måde er mode lidt et stempel i panden, da mange synes, det er en ‘dum’ branche. Selv har jeg kigget til Frankrig og USA, hvor der ikke er det store skel mellem moden og finkulturen. Jean Genet arbejdede med Coco Chanel, Colette skrev for Vogue Paris, og i USA har forfattere som Joan Didion og Truman Capote beskæftiget sig med mode. Men i Danmark betragtes det som vulgært og overfladisk,” fortæller Chris Pedersen til Costume.

Hvad lytter du til?
“Jeg elsker podcasten 99% Invisible, som handler om alt det design, vi ikke bemærker, men som er med til at forme og omforme det moderne liv. Det giver altid nogle vildt spændende perspektiver på eksempelvis byplanlægning eller transportdesign og på, hvordan små fejl kan have kæmpe konsekvenser for minoritetsgrupper eller de svage i samfundet. Podcasten har åbnet mine øjne for, hvordan diskrimination er vævet fuldstændigt ind i vores samfundsstruktur, og hvorfor vi skal være opmærksomme på, hvordan kvinder bliver udsat for fare, når bildesign udvikles på baggrund af mandegruppen, eller hvordan vi gør livet for hjemløse endnu værre med buede bænke.”

Hvad læser du lige nu?
“Christopher Isherwoods Farvel til Berlin, der foregår i 30’ernes Berlin. Den maler et billede af en crazy storby i tiden før Anden Verdenskrig, hvor der eksperimenteres med sex, drugs og datidens rock ’n’ roll. Jeg er vild med Sally Bowles-karakteren, en udspekuleret og selvcentreret starfucker, som hele tiden er på jagt efter det næste, både når det gælder karriere, mænd og penge. En vidunderlig roman, der som Tom Kristensens Hærværk fra 1930, Gustave Flauberts Madame Bovary fra 1857 og Henrik Pontoppidans Lykke-Per fra 1904 vidner om, at mennesket dybest set er det samme på tværs af tid.”

Hvilken tv-serie vil du anbefale?
The Deuce, der handler om sexarbejder-miljøet i New York op igennem 70’erne, 80’erne og 90’erne. Fra gadeprostitution til den glamouriserede pornobranche. Serien er skabt af David Simon og George Pelecanos, som også stod bag The Wire. De er kendt for at researche et tema til bunds for så at kunne skrive et manus, der både bygger på ægte mennesker og erfaringer, den politiske virkelighed, og hvordan store beslutninger har stor betydning for individet. Maggie Gyllenhaal har en dominerende hovedrolle, og hun er ganske enkelt sublim.”

Hele interviewet kan findes i Costume nummer 5, der udkom i april 2020.

Mere om Kultur? Få Costumes nyhedsbrev