
Barbie lancerer dukker med forskellige kropstyper
Efter årtiers kritik om et misvisende kropsideal kommer Barbie nu endelig ind i kropskampen og lancerer en høj, petite og kurvet dukke
AfVi ved alle sammen godt, at der findes mere end én variant af den ikoniske Barbie-dukke, som siden hun så dagens lys tilbage i 1959 har gennemgået lidt af en beautyrevolution.
Men Barbie skulle fylde 56 år, før hun blev moden nok til også at favne mere end ét kropsideal. I går offentliggjorde Mattel, firmaet bag Barbie-dukken, at de udvidede deres Fashionista-dukkelinje til også at inkludere tre nye kropstyper: Tall, Curvy og Petite.
Det nyeste skridt i Barbies revolution følger i slipstrømmen på lanceringen af mere nuancerede og forskelligartede hudtoner og hårtyper sidste år.
De tre nye typer Barbie-dukke. Fra venstre: Petite, Curvy og Tall
De nye Barbie-dukker med mere virkelighedstro kropsformer lander på butikshylderne i løbet af 2016. Samlet set vil den nye forårskollektion bestå af fire – de tre nye samt den originale – kropstyper, syv hudtoner, 22 øjenfarver og 24 frisurer.
Hver dukke koster, uanset kropstype, 10 dollars svarende til cirka 70 kroner. Dette er dog prisen i USA, og vi ved endnu ikke, hvornår den nye Barbie kan købes herhjemme. Hvis du er ekstra ivrig, kan du dog allerede lægge en pre-order på din favorit fra den nye dukkekollektion via Mattels online shop.
I et interview med Times.com udtaler Evelyn Mazzocco, ansvarlig for Barbie-brandet hos Mattel, at hun håber, at den nye kollektion af Barbie-dukker bedre vil reflektere den unge målgruppes verdensbillede. I samme omgang forsvarer Mazzocco, hvorfor Barbie først nu kommer ind i kropskampen:
"Ja, nogle vil nok sige, at vi er sent ude," fortælle Mazzocco og fortsætter: "men forandringer i en stor virksomhed tager tid."
På Stylista.dk er vi bare glade for endnu et bevis på, at vi ikke længere kan tale om ét skønhedsideal, og at vi i stedet skal fortsætte med at hylde seje og stærke kvinder, der tør være præcis dem, de er.
Velkommen til 2016, Barbie.